Autobus rozliczony

Na stronie internetowej rybnickiego magistratu pojawiła się informacja, że cięć tych dokonano na wniosek władz obu gmin.
– To tylko pół prawdy; trzeba dodać, że nasza decyzja to efekt wprowadzonej przez Rybnik podwyżki. Do tej pory płaciliśmy za autobusowy wozokilometr 1,10 zł, teraz ZTZ będzie naliczał średnio 1,50 zł. Na komunikację autobusową przeznaczyliśmy w tegorocznym budżecie 190 tys. zł, teraz musimy znaleźć jeszcze dodatkowych 67 tys. zł – mówi Andrzej Kowalczyk, wójt Gaszowic. Kochajmy się jak bracia, liczmy się jak Żydzi – to przysłowie można uznać za receptę na utrzymywanie dobrych stosunków z sąsiadami. Rybnik utrzymuje kosztowną komunikację autobusową. Autobusy nie zatrzymują się na rogatkach miast, ale kursują też po sąsiednich gminach. Nic więc dziwnego, że władze miasta czynią starania, by sąsiedzi ponosili też część kosztów związanych z utrzymywaniem komunikacji.
Ponad rok temu Rybnik zastąpił tradycyjne papierowe bilety elektronicznymi e-biletami. Jednym z ich atutów jest możliwość precyzyjnego monitorowania każdego kursu. W skali roku rybnickie autobusy blisko 30 proc. wszystkich przejechanych kilometrów przejeżdżają po drogach sąsiednich miejscowości.
– Rybnik wciąż jest postrzegany jako miasto bardzo bogate, ale nie zamierzamy z tego względu dopłacać do autobusów obsługujących sąsiednie gminy. Chętnie pomożemy sąsiadom, nasza propozycja jest uczciwa. Z wszystkimi chcemy się rzetelnie rozliczyć, tak by każdy płacił za siebie – mówi Joanna Kryszczyszyn, zastępca prezydenta Rybnika.
Przez Rydułtowy przejeżdżają autobusy pięciu rybnickich linii. W ubiegłym roku dopłacały tylko do dwóch z nich. Teraz będzie to zasadą w przypadku każdej linii. Stąd zmniejszenie liczby kursów, w imię racjonalizacji kosztów, podobnie wygląda sytuacja w Gaszowicach.
– Zrezygnowaliśmy generalnie z kursów, którymi nasi mieszkańcy raczej nie dojeżdżali do pracy; oczywiście zawsze mogą się znaleźć jakieś wyjątki. Najlepiej byłoby, gdyby autobus odjeżdżał z przystanku co pół godziny, ale ktoś za to musi zapłacić. Większość naszych mieszkańców jest szczerze zdziwiona, gdy dowiaduje się, że musimy dopłacać do autobusów z gminnego budżetu – mówi Andrzej Kowalczyk. Dodaje, że w przypadku dwóch linii, którymi mieszkańcy sołectw Szczerbice i Gaszowice mogą dojechać tak do Rydułtów, jak i Rybnika, na 41 kursów zlikwidowano cztery.
Obecnie komunikacyjne porozumienia i rozliczenia łączą Rybnik z dziesięcioma sąsiednimi gminami. Kolejną będzie Nędza. Na ostatniej sesji radni wyrazili zgodę na zawarcie porozumienia komunalnego z tą gminą. Jego przedmiotem będzie połączenie autobusowe Rybnika z Górkami Śląskimi. – Powstanie nowa linia 42. Autobus wyjeżdżający z dworca komunikacji miejskiej pojedzie przez Chwałęcice, Zwonowice, Suminę do Górek Śl. Pierwsze rybnickie autobusy dotrą do przystanku w Górkach z początkiem kwietnia.
Zdecydowana polityka komunikacyjna Rybnika zaczyna przynosić pierwsze efekty. Z początkiem lutego na wniosek Żor ZTZ przywrócił kolejne, zawieszone w połowie ubiegłego roku, kursy linii nr 52 na trasie Rybnik Żory. W rozkładzie pojawiły dwie pary porannych kursów, które pozwolą młodym rybniczanom dotrzeć do żorskich szkół. W sobotnim rozkładzie do pięciu dotychczasowych kursów dodano trzy kolejne. Przywrócono też niedzielne połączenie autobusowe z Żorami. Do tej pory autobus linii 52 w niedziele w ogóle nie kursował, teraz w rozkładzie pojawiły się cztery kursy.

1

Komentarze

  • Hajnel Autobus 10 lutego 2008 15:54Czy jest potwierdzona wersja nowej linii 42 do Górek od kwietnia br.? Z tego co wiem brane są pod uwagę inne warianty połączeń z Gminą Nędza czyli do Górek Śl.

Dodaj komentarz