W pracowni uczniowie mogą sprawdzić zastosowanie zaprojektowanych wcześniej układów
W pracowni uczniowie mogą sprawdzić zastosowanie zaprojektowanych wcześniej układów


Zajęcia odbywają się w klasach trzecich i czwartych technikum. Klasy dzielone są na grupy, bo w pracowni jednorazowo może przebywać do czternastu uczniów. Korzystają z niej głównie uczniowie technikum z Zespołu Szkół nr 6, w którym prowadzone są kierunki automatyki przemysłowej, maszyn elektrycznych i instalacji elektrycznych.
– Nie jest to już tylko symulacja komputerowa. W pracowni mamy do czynienia z układem wykonawczym. Uczniowie mogą usuwać błędy lub korygować przygotowane wcześniej układy, zmieniać ich parametry, a przede wszystkim zobaczyć, co czeka ich w przemyśle – mówi Krzysztof Smyczek, nauczyciel w CKP.
W oparciu o pracownię uczniowie realizują własne projekty. W ubiegłym roku zaprojektowali układ sterowników świątecznego oświetlenia dla kościoła pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny Matki Kościoła. Został on zainstalowany przed Bożym Narodzeniem i wszystkim bardzo się podobał.
– Uczniowie wiedzą, że ich zaangażowanie podczas zajęć ma przełożenie na praktyczne dokonania – mówi Dariusz Przygodzki, dyrektor CKP.
Obecnie w Centrum Kształcenia Praktycznego trwa remont pracowni elektronicznej. Na potrzeby tej pracowni podczas zajęć z mechatroniki uczniowie projektują rozdzielnię instalacji elektrycznej. Dyrektor zdaje sobie sprawę, że to być może wydłuży okres remontu, ale dla niego ważniejszy jest aspekt dydaktyczno-wychowawczy. Chce, by uczniowie zdali sobie sprawę, że od ich pracy zależy, kiedy pracownia elektroniki zostanie ponownie udostępniona do zajęć. – Zanim powstała pracownia mechatroniki, wszystkie sterowniki projektowaliśmy „na sucho”. Nie można było podłączyć ich do silników i uczniowie musieli wierzyć, że one zadziałają. Teraz mają okazję naocznie przekonać się o efektach swojej pracy – mówi Krzysztof Smyczek.



Centrum Kształcenia Praktycznego otrzymało dotację z Unii Europejskiej na zakup wyposażenia pracowni mechatroniki. Adaptacja pomieszczeń i zakup nowoczesnego sprzętu dydaktycznego pochłonęły 99,4 tys. euro. Aż 75 procent tej kwoty stanowiła dotacja z Phare. (AK)

Komentarze

Dodaj komentarz