Zgromadzone na wystawie misy, talerze, wazy to użytkowe dzieła sztuki – mówi etnograf Julita Ćwikła
Zgromadzone na wystawie misy, talerze, wazy to użytkowe dzieła sztuki – mówi etnograf Julita Ćwikła

Ekspozycja daje możliwość prześledzenia rozwoju form zdobniczych ceramiki.
Prezentowane dzieła pochodzą z lat 1967-2005. Ich autorami są twórcy ludowi zrzeszeni w opolskiej Cepelii. Jak tłumaczy Julita Ćwikła, etnograf z Muzeum w Raciborzu, to właśnie na Opolszczyźnie mamy do czynienia z najstarszą w regionie tradycją zdobienia.
– Początki zdobienia ceramiki nieodłącznie wiążą się z tradycją malowania jajek wielkanocnych. Na Opolszczyźnie najbardziej popularną metodą ich zdobienia jest technika rytownicza. Na farbowanym jajku ostrym narzędziem wyskrobuje się rozmaite wzorki, przeważnie motywy roślinne. Tak powstają opolskie kroszonki – wyjaśnia Julita Ćwikła.
Ponieważ skorupka jest bardzo nietrwała, wzornictwo z jajek postanowiono przenieść na bardziej trwałą porcelanę. – Najpierw wzór jest nanoszony czarną farbą. Potem wszystko wypełniane jest już kolorami. To bardzo precyzyjna i czasochłonna sztuka, wymagająca też zmysłu artystycznego. Trzeba nałożyć odpowiednio grubą warstwę farby, by podczas późniejszego wypalania w piecu nie było odprysków. W ten sposób ręcznie malowane talerze, miseczki czy wazy nabierały niecodziennej urody – tłumaczy Julita Ćwikła.

Komentarze

Dodaj komentarz