Przebieg budowanej obwodnicy północnej w granicach Żor (zaznaczona na czerwono) / UM Żory
Przebieg budowanej obwodnicy północnej w granicach Żor (zaznaczona na czerwono) / UM Żory
W szybkim tempie przebiega budowa żorskiego odcinka trasy regionalnej Racibórz – Pszczyna, którą będziemy mogli jeździć w końcu przyszłego roku. Droga wyprowadzi ruch samochodowy poza centrum, stąd nazwano ją obwodnicą północną. Jak wyjaśnia Dorota Marzęda, rzeczniczka magistratu, trasą będą kursowały głównie ciężarówki tranzytowe z kraju i zagranicy, ale również samochody osobowe. Szosa zostanie połączona z budowaną autostradą A1, jej powstanie poprawi zatem bezpieczeństwo uczestników lokalnego ruchu drogowego oraz ograniczy uciążliwą dla mieszkańców emisję spalin i hałasu.
Po jej wybudowaniu przejazd przez Żory będzie krótszy aż o 2,5 km w porównaniu z obecną ulicą Rybnicką (droga wojewódzka nr 935), kierowcy zyskają więc na czasie. – Ponadto miasto stanie się bardziej atrakcyjne dla inwestorów, gdyż pojawią się nowe tereny z dobrym dojazdem do zagospodarowania – wylicza Dorota Marzęda. Obwodnica będzie biegła od granicy z Rybnikiem do ulicy Nowopszczyńskiej. W pierwszym etapie przetnie dzielnice Rowień Folwarki i Zachód, gdzie powstaną dwa odcinki. Ich budowa trwa równoległe. Jeden realizuje firma austriacka firma Strabag Polska (wykonawca odcinka autostrady A1),drugi konsorcjum, które tworzą Eurovia Polska w Kobierzycach oraz żorska spółka Geobud.
Pierwszy odcinek rozpoczyna się na granicy z Rybnikiem i dochodzi do krzyżówki ulic Rybnickiej i Tęczowej. Drugi biegnie od rzeczonego skrzyżowania, potem przecina ulicę Kradziejówka i połączy się dwoma odnogami z ulicą Szczejkowicką i aleją Armii Krajowej. W drugim etapie trasa będzie budowana na skraju dzielnic Zachód i Śródmieście, połączy ulice Szczejkowicką z Nowopszczyńską, przekroczy w dwóch miejscach rzekę Ruda oraz przetnie drogę krajową nr 81. Dlatego potrzebne będą dwa mosty drogowe i tunel pod wiślanką. Realizacją drugiego etapu zajmie się Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach.
Żorski fragment drogi regionalnej będzie liczył łącznie 7,2 km. Na całej długości trasy powstanie sześć nowych skrzyżowań, a trzy istniejące krzyżówki zostaną przebudowane. Inwestycja będzie kosztowała ponad 80 mln złotych. 85 procent tej kwoty wyłoży Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Komentarze

Dodaj komentarz