W wzmaganiu z życiem


Szkoła zaczynała od 6 oddziałów i 73 uczniów (dziś oddziałów jest 12, uczniów 143) rozrosła się do rozmiaru Zespołu Szkół, powstało tu gimnazjum.Od 2 lat organem prowadzącym dla tego typu placówek jest powiat. Szkoła pod opieką Starostwa Powiatowego w Rybniku ma się nieco lepiej, dokonano niezbędnych remontów i modernizacji ( m.in. przygotowanie pomieszczenia na pracownię komputerową). Dorobiła się także wiernego grona sponsorów i darczyńców, którzy jak mogą wspomagają dzieci czy to finansowo, czy w naturze, czy wreszcie w organizowaniu wyjazdów i wycieczek.Obecnie w szkole jest 8 klas dla dzieci z upośledzeniem lekkim, Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny, zwany dawniej „klasą życia” oraz dwa Zespoły Rewalidacyjno- Wychowawcze dla upośledzonych z stopniu głębokim. W roku ubiegłym zaś powstał oddział przysposabiający do pracy uczniów nie kwalifikujących się do szkoły zawodowej. Reforma nakazała wprowadzić w tych szkołach także przedmioty identyczne jak w szkołach masowych (fizyka, chemia, informatyka, angielski).- Reforma nieco nas zaskoczyła wprowadzeniem do programów nauczania tych przedmiotów- mówi dyr. Zespołu Szkół Specjalnych Ewa Kluczniok. -Bowiem nie przygotowano dla nas ani szczegółowych programów, ani podręczników. Gdyby nie moi nauczyciele, którzy sami wymyślili programy i sami przygotowują pomoce , zwyczajnie nie miałby kto ich uczyć.Szkoła ma swój Zespół Teatralny ”Dziewiątka”, który pod opieką Piotra Adamczyka. Trzykrotnie zdobył Grand Prix w zmaganiach Ligi Szkół Specjalnych. Uczniowie startują także corocznie w olimpiadach specjalnych, zdobywając medale w pływaniu i biegach. Mają zajęcia na pływalni, korzystają z hipoterapii w Ośrodku Jeździeckim w Stodołach, wyjeżdżają na zielone szkoły, od dwóch lat kilkuosobowe grupy są zapraszane na 3 tygodnie wakacji do Szwecji, w parku krajobrazowym w Rudach Wielkich odbywają cykl zajęć z edukacji regionalnej i ekologicznej.Szkoła otrzymała pracownię komputerową w ramach programu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Internet w każdej szkole”. Placówka wybrała także patrona. Zostanie nim Weronika Sherborne, brytyjska nauczycielka wychowania fizycznego i fizjoterapeutka, współtwórczyni „psychologii ruchu”, metody wspomagania rozwoju dzieci upośledzonych poprzez ruch i nawiązywanie więzi emocjonalnej z innymi ludźmi.Z okazji jubileuszu 10-lecia postanowiono też sprawdzić jak potoczyły się losy absolwentów szkoły, ile im ona dała, czego nauczyła, jak przygotowała do samotnych zmagań z życiem. Okazało się, że zdecydowana większość (79 proc.) kontynuowała edukację w szkołach zawodowych specjalnych, 9,3 proc. w szkołach zawodowych masowych, a ponad 11 proc. poszerzało swoje umiejętności w oddziale ZSS przysposabiającym do prowadzenia gospodarstwa domowego. Z badanej grupy absolwentów 10 osób założyło własne rodziny, większość mieszka z rodzicami. Jak reszta społeczeństwa mają kłopoty z zatrudnieniem - 77,5 proc. badanych pozostaje bez pracy.

Komentarze

Dodaj komentarz