Podpisanie porozumienia o otwarciu kolejnego punktu przyjmowania wnioskw, pierwszy z lewej: Tomasz Bednarek, prezes zarządu WFOŚiGW w Katowicach / Archiwum
Podpisanie porozumienia o otwarciu kolejnego punktu przyjmowania wnioskw, pierwszy z lewej: Tomasz Bednarek, prezes zarządu WFOŚiGW w Katowicach / Archiwum

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach 15 maja ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Czyste powietrze 2.0. Jest on prowadzony w oparciu o: zmienioną wersję programu priorytetowego "Czyste Powietrze", nowy wzór formularza wniosku o dofinansowanie i regulamin naboru wniosków.

Bardziej dostępny

- Zmiany w programie Czyste Powietrze wprowadzone zostały po to, aby był on bardziej dostępny dla mieszkańców, a procedowanie wniosków trwało krócej, szybciej i sprawniej – zaznaczył w "Panoramie" TVP 2 Tomasz Bednarek, prezes WFOŚiGW.

Nabór wniosków dotyczy beneficjentów kwalifikujących się do części 1 programu w ramach podstawowego poziomu dofinansowania. Przyjmowanie wniosków do części 2 programu, dotyczącej podwyższonego poziomu dofinansowania, odbędzie się na podstawie odrębnego ogłoszenia. Do uruchomienia drugiego etapu niezbędne są zmiany legislacyjne umożliwiające gminom wydawanie zaświadczeń o dochodach.

Gdzie składać wnioski?

Należy to robić w WFOŚiGW lub za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu z Funduszem. Wnioski o dofinansowanie można składać: poprzez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej www.wfosigw.katowice.pl lub poprzez serwis gov.pl - usługa będzie aktywowana na przełomie maja i czerwca. Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawiera regulamin naboru.

Wprowadzono możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o wsparcie i nie wcześniej niż 15 maja. Zmieniona wersja programu umożliwia także dofinansowanie inwestycji zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie i nie wcześniej niż 15 maja.

Efekt konsultacji

Zmiana programu jest efektem prowadzonych od kilku miesięcy konsultacji, ustaleń i analiz dotychczasowego jego wdrażania. Wynika z potrzeby przyspieszenia tempa realizacji programu pozwalającego na wymianę trzech milionów nieefektywnych źródeł ciepła na niskoemisyjne w okresie jego obowiązywania.

Najważniejsze zmiany w programie to: uproszczenie i skrócenie procesu aplikacyjnego; zmiana i uproszczenie kryteriów dochodowych; rezygnacja z powiązania intensywności dofinansowania z siedmioma grupami dochodowymi; wprowadzenie dwóch grup dochodowych: dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania oraz uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania; uproszczony wniosek o dotację, bazujący tam gdzie to możliwe na oświadczeniach wnioskodawcy; możliwość składania wniosków online w serwisie gov.pl.

Powiązane z programem Mój Prąd

Kolejne ułatwienia to: skrócony czas rozpatrywania wniosków o dofinansowanie – z 90 do 30 dni; integracja z programem Mój Prąd przez możliwość uzyskania dotacji na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków; powiązanie poziomu dotacji z efektem ekologicznym – bonus za niskoemisyjność i odnawialność; dotacje na realizację zadań związanych z ociepleniem budynku oraz wymianą stolarki okiennej i drzwiowej dla tych, którzy wymienili już źródło ciepła; włączenie w kolejnym etapie w realizację programu sektora bankowego, który będzie źródłem finansowania uzupełniającego i pomostowego; wzmocnienie współpracy z gminami.

Z dofinansowania wyłączono przedsięwzięcia w nowobudowanych budynkach. Docelowo powstanie platforma internetowa z informacjami na temat kwalifikujących się urządzeń, materiałów i usług (w tym charakterystyk technicznych), które będą finansowane w ramach programu.

Komentarze

Dodaj komentarz