29 października Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedział na list prezydent Anny Hetman dotyczący Kolei Dużych Prędkości w Jastrzębiu Zdroju. Włodarze miasta wnioskowali, by linia kolejowa przebiegała bliżej centrum miasta.
- W planach budowy kolei szybkich prędkości nasze miasto niezmiennie rekomenduje przebieg linii 170 po śladzie starej linii 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju, z utworzeniem przystanku/stacji kolejowej na terenie miasta - informuje Anna Hetman.
W odpowiedzi polityk wskazał, że ze względu na bezpieczeństwo podróżnych i trwałości inwestycji, jedynym możliwym do realizacji przebiegiem jest linia wzdłuż autostrady A1.
- CPK planuje utworzyć stację pasażerską o roboczej nazwie Jastrzębie-Zdrój Północ na terenie gminy Mszana, tuż przy granicy administracyjnej miasta (około 5 km o centrum). Zgodnie z zapewnieniami ma to być stacja na której będą zatrzymywały się wszystkie pociągi, także najwyższych kategorii.
Aby ułatwić mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju codzienne dojazdy do pracy czy szkoły oraz lepiej skomunikować miasto ze stolica województwa zaprojektowano krótką linię dojazdową ze stacją czołową zlokalizowaną w ścisłym centrum miasta. Mają stamtąd kursować pociągi lokalne łączące Jastrzębie-Zdrój z innymi miastami regionu, w tym Katowicami. Istotne, że będą to połączenia realizowane bez konieczności przesiadek - informuje Horała.
Ostatni, regularny pociąg osobowy odjechał z Jastrzębia w 2001 roku. Wówczas 90-tysięczne miasto stało się największym ośrodkiem w Polsce pozbawionym kolei.
Rząd ma w planach przeznaczyć 525 mln zł z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus na odtworzenie połączenia między Aglomeracją Śląską a Jastrzębiem-Zdrojem.
- Powrót kolei pójdzie w parze z rozwojem potencjału inwestycyjnego naszego miasta. Plan odtworzenia linii pasażerskiej zakłada, m.in. remont i wykorzystanie odcinka należącego do Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Firma zapowiedziała budowę na pogórniczym terenie dawnej kopalni JasMos centrum logistycznego „Port Jastrzębie”, kosztem ok. 50 mln zł. Inwestycja ma ruszyć w 2022 roku - podkreślał w styczniu br. Grzegorz Matusiak.
20 listopada odbędzie się spotkanie w sprawie wyznaczenia ostatecznej koncepcji przebiegu linii.
Komentarze