post image
Koleje Śląskie.

29 października Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedział na list prezydent Anny Hetman dotyczący Kolei Dużych Prędkości w Jastrzębiu Zdroju. Włodarze miasta wnioskowali, by linia kolejowa przebiegała bliżej centrum miasta.

- W planach budowy kolei szybkich prędkości nasze miasto niezmiennie rekomenduje przebieg linii 170 po śladzie starej linii 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju, z utworzeniem przystanku/stacji kolejowej na terenie miasta - informuje Anna Hetman.

W odpowiedzi polityk wskazał, że ze względu na bezpieczeństwo podróżnych i trwałości inwestycji, jedynym możliwym do realizacji przebiegiem jest linia wzdłuż autostrady A1.

 - CPK planuje utworzyć stację pasażerską o roboczej nazwie Jastrzębie-Zdrój Północ na terenie gminy Mszana, tuż przy granicy administracyjnej miasta (około 5 km o centrum). Zgodnie z zapewnieniami ma to być stacja na której będą zatrzymywały się wszystkie pociągi, także najwyższych kategorii.

Aby ułatwić mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju codzienne dojazdy do pracy czy szkoły oraz lepiej skomunikować miasto ze stolica województwa zaprojektowano krótką linię dojazdową ze stacją czołową zlokalizowaną w ścisłym centrum miasta. Mają stamtąd kursować pociągi lokalne łączące Jastrzębie-Zdrój z innymi miastami regionu, w tym Katowicami. Istotne, że będą to połączenia realizowane bez konieczności przesiadek - informuje Horała.

Ostatni, regularny pociąg osobowy odjechał z Jastrzębia w 2001 roku. Wówczas 90-tysięczne miasto stało się największym ośrodkiem w Polsce pozbawionym kolei.

Rząd ma w planach przeznaczyć 525 mln zł z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus na odtworzenie połączenia między Aglomeracją Śląską a Jastrzębiem-Zdrojem.

- Powrót kolei pójdzie w parze z rozwojem potencjału inwestycyjnego naszego miasta. Plan odtworzenia linii pasażerskiej zakłada, m.in. remont i wykorzystanie odcinka należącego do Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Firma zapowiedziała budowę na pogórniczym terenie dawnej kopalni JasMos centrum logistycznego „Port Jastrzębie”, kosztem ok. 50 mln zł. Inwestycja ma ruszyć w 2022 roku - podkreślał w styczniu br. Grzegorz Matusiak.

20 listopada odbędzie się spotkanie w sprawie wyznaczenia ostatecznej koncepcji przebiegu linii. 

Komentarze

  • mazi 10 listopada 2020 12:08Tu ostatnia mapa CPK i na niej dwie opcje w tym, że zielona dużo lepsza, bo jest prawie linią prostą Katowice-Ostrawa, ze stacją w mieście Wodzisław w dzielnicy Wilchwy, a nie w polu. Nie ma tam szkód górniczych a teren jest poprzemysłowy państwowy nie to co tereny Mszany gdzie jeszcze występują szczątkowe szkody górnicze. Miasto Wodzisław zgodziło się na przeprowadzenie linii CPK i stację na jego terenie nie to co gmina Mszana, nie chce tego za wszelką cenę tak samo Godów. Poniżej mapa oraz pomysł TEK, który praktycznie pokrywa się z zieloną linią. https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2067719833358771 https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2037797386351016 http://tek.wb.pl/kdp/2020-07-24_pptek.pdf

Dodaj Komentarz