Robert Lewandowski.
Robert Lewandowski.

Dziś 23 lutego, wyznaczone do testów auta elektryczne zaprezentowane zostały na dziedzińcu rybnickiego magistratu. W każdym z trzech kolejnych tygodni testowane będą inne marki samochodów, między innymi: KIA eSOUL, Opel e-Corsa, Nissan Leaf, Opel e-Vivaro (furgonetka), Peugeot e2008 SUV,  Renault ZOE, Peugeot e208, Volkswagen ID.3 oraz Mercedes EQC. Korzystać z nich będą pracownicy, którzy z racji wykonywanych obowiązków sporo przemieszczają się po mieście.

- Elektromobilność stanowi jeden z kluczowych tematów rozwoju współczesnych miast. Dążenie do promowania przemieszczania się takimi środkami transportu, które ograniczają hałas komunikacyjny i emisję szkodliwych substancji ze spalin, to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Trzeba też pamiętać, że ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek dostosowania infrastruktury do wzmożonego nacisku na rozwój transportu niskoemisyjnego – przypomina prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Testowanie aut elektrycznych przez urzędników jest częścią programu E-mobility now! realizowanego przez Rybnik wspólnie ze Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności - organizacją pozarządową, zrzeszającą podmioty działające w branży elektromobilności.

1000 sztuk elektryków w Rybniku do 2025 roku.

Celem współpracy jest wspieranie działań na rzecz rozwoju elektromobilności w Rybniku, a głównym założeniem programu E-mobility now! jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w mieście do 1000 sztuk na koniec 2025 roku. Celem nadrzędnym programu jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w sektorze transportu przez miasto lub region poprzez wdrażanie pojazdów zeroemisyjnych i stwarzanie odpowiednich warunków do ich użytkowania.

- Samochody elektryczne to ważny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu. Dzięki dealerom, którzy udostępnili swoje samochody, zarówno mieszkańcy jak i przedsiębiorcy dostali jasny sygnał, że te samochody są już dostępne w mieście – przekonuje Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. - Testowanie aut to doskonała forma ich popularyzacji, niezwykle ważna jest bowiem możliwość samodzielnego sprawdzenia czym tak naprawdę jest samochód elektryczny i poznać jego zalety – dodaje.

Będą budować miejski system dla elektromobilności.

 - Wspólnie z miastem i partnerami przedsięwzięcia, będziemy budować miejski ekosystem dla elektromobilności i sprawiać, aby w mieście pojawiało się jak najwięcej pojazdów zeroemisyjnych. Bardzo nas cieszy, że miasto Rybnik chce tak kompleksowo podejść do rozwoju elektromobilności. Zgodnie ze wskazaniami Unii Europejskiej, do 2050 roku sektor transportu ma być zeroemisyjny.  Cieszymy się, że będziemy mogli przyczynić się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza – podkreśla Marcin Nowak ze Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

W tej chwili w Rybniku zarejestrowane jest 39 pojazdów elektrycznych należących do osób prywatnych. W miejskiej flocie jest zaś jeden samochód elektryczny użytkowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Zgodnie z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 2025 roku jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców przekracza 50 tysięcy,  muszą zapewnić co najmniej 30-procentowy udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych przez miasto pojazdów. Z kolei od 2028 roku miasto będzie musiało zapewnić co najmniej 30-procentowy udział zeroemisyjnych autobusów. 

Czy taki udział jest możliwy do zrealizowania? 

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

Dodaj komentarz