Stacja powstała na terenie bazy RSK przy ul. Jankowickiej 41B. Składa się z 6 stanowisk i 3 wysp, na których posadowione są kompresory do tankowania pojazdów zasilanych gazem CNG. Prace ziemne, zbudowanie wysepek oraz instalację elektryczną wykonali pracownicy RSK swoim sprzętem. Do Stacji CNG została pociągnięta nowa nitka gazowa, zasilana z wewnętrznej instalacji gazu w RSK, która zaopatruje również piece na potrzeby ogrzewania budynków na terenie bazy. Cała inwestycja kosztowała 148 522,50 zł.
– Dzięki wybudowaniu stacji na gaz CNG tankujemy sami u siebie pojazdy. Jesteśmy pod tym względem pierwsi na Śląsku. To rozwiązanie ekonomiczne, przynoszące oszczędności na poziomie 60%, ale też ekologiczne, pozwalające na bardziej racjonalne wykorzystywanie paliwa do samochodów – podkreśla Przemysław Grycman, dyrektor Rybnickich Służb Komunalnych.
Rybnickie Służby Komunalne posiadają obecnie 6 pojazdów zasilanych gazem CNG. Są to 4 samochody ciężarowe Scania oraz Iveco Daily służące do utrzymania Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna, a także VW Caddy wykorzystywany do obsługi parkingów i parkomatów miejskich.
Na razie wykorzystywane są 4 stanowiska stacji, które zasilają dwa kompresory CNG. Każdy kompresor CNG ma wydajność 10 m³/h. Urządzenia mogą pracować wspólnie, co pozwala na tankowanie pojazdów o wydajności 20 m³/h. Na pozostałe dwa stanowiska Rybnickie Służby Komunalne planują zakup szybszego kompresora.
– Nasza flota CNG tankowana jest w czasie, gdy nie ma potrzeby jej wykorzystania, głównie w porze nocnej. Gdy auta trafiają na stację z pustymi zbiornikami to np. Iveco Daily tankuje się w czasie 2,5 godziny, a VW Caddy przez 1,5 godziny. W przypadku Scanii czas tankowania jest trochę dłuższy, jednak gdy na jednej zmianie ten samochód przejedzie trochę powyżej 100 km, to dotankowanie pojazdu zajmuje około 3 godzin – wyjaśnia Rafał Guziak, kierownik Działu Głównego Mechanika w RSK.
Eksploatacja pojazdów zasilanych gazem CNG to spora oszczędność. Własna stacja CNG przynosi kolejne ekonomiczne korzyści:
– Cena jednego metra sześciennego gazu na stacji paliw to około 3,69 zł. Nas tankowanie kosztuje 2,09 zł, co daje oszczędność 1,6 zł na metrze sześciennym – dodaje Rafał Guziak.
Ciekawie przedstawia się porównanie kosztów tankowania pojazdu ciężarowego zasilanego olejem napędowym o podobnej wielkości i mocy do pojazdu Scania zasilanego gazem CNG:
Samochód ciężarowy DAF zasilany ON – koszt paliwa na przejechanie 100 km: około 190 zł
Samochód ciężarowy Scania zasilany CNG – koszt paliwa tankowanego na stacji CNG RSK na przejechanie 100 km: około 100 zł.
Cztery Scanie RSK przejeżdżają łącznie średnio 6000 km miesięcznie. Biorąc pod uwagę powyższe dane, tankowanie tych samochodów na własnej stacji CNG daje oszczędność 5400 zł na miesiąc. Tankowaniu VW Caddy i Iveco Daily przyniesie łącznie ponad 1,2 tysiąca złotych oszczędności miesięcznie.
– Nasza flota CNG powiększy się w bieżącym roku o dwa pojazdy: samochód osobowo-dostawczy Iveco Daily do 3,5 ton oraz samochód ciężarowy, na podwoziu którego będzie zamontowana zamiatarka. W pełni ekologiczny pojazd powiększy grono samochodów utrzymujących czystość ulic i chodników w mieście – dodaje Przemysław Grycman.
Komentarze