Materiał partnera
Materiał partnera

Grupa docelowa, czyli co?

Grupa docelowa to grono osób, które są idealnymi odbiorcami Twoich usług lub produktów. To ci potencjalni klienci, na których potrzeby odpowiadają oferowane przez Ciebie rozwiązania. Kontakt z takimi osobami niesie za sobą największe szanse na konwersję, czyli na sprzedaż. Właśnie dlatego to na nich powinna się koncentrować cała komunikacja marketingowa.

Ale uwaga! Grupa docelowa to nie tylko ci, którzy są gotowi do dokonania zakupu Twoich produktów „tu i teraz”. To również osoby znajdujące się na wcześniejszych etapach lejka zakupowego. Komunikacja z nimi może krok po kroku doprowadzić do zamknięcia sprzedaży.

Zdefiniowanie grupy docelowej – podstawa skuteczności działań

Zanim zaczniesz planować strategię marketingową swojej firmy oraz inwestować w konkretne narzędzia promocyjne, takie jak np. reklama na Facebooku, musisz wiedzieć, do kogo będziesz kierować swoje wiadomości.

Trzeba więc odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytanie: komu są potrzebne Twoje produkty? A zatem na czyje potrzeby odpowiadają oferowane rozwiązania i czyje problemy one rozwiązują.

Jak to zrobić? Przede wszystkim warto wyjść poza sferę domysłów i przyjrzeć się temu, jak wyglądają bieżące kontakty z klientami. Spójrz obiektywnie na to:

  • kto obecnie kupuje Twoje produkty;
  • jakie pobudki mogą kierować klientami, którzy wybierają Twoje rozwiązania, a nie konkurencji;
  • jakie pojawiają się obiekcje kupujących.

Już te informacje mogą Ci posłużyć do wykreowania person, a więc „spersonalizowanych” charakterystyk typowych klientów, do których trafiasz z ofertą. Persona powinna zawierać więcej informacji niż tylko np. wiek, płeć oraz miejsce zainteresowania osób z grupy docelowej. Warto przyjrzeć się także między innymi temu:

  • z jakimi problemami mierzą się osoby, które kupują Twoje produkty (pod kątem tego, jak rozwiązania z Twojego asortymentu mogą je pomóc rozwiązywać);
  • jaki styl życia prowadzą klienci – czy są to osoby zamożne, czy może raczej z minimalnym dochodem, w jaki sposób spędzają wolny czas, z jakich mediów społecznościowych korzystają;
  • co budzi ich emocje oraz zainteresowanie.

Im kompletniejszy „portret” każdej z person nakreślisz, tym łatwiej będzie Ci ukierunkować swoją strategię marketingową na komunikację z wartościowymi odbiorcami.

Co daje zrozumienie, kim jest Twoja grupa docelowa?

Kiedy wiesz, do kogo konkretnie są skierowane Twoje produkty (a do kogo nie są), możesz zainwestować całą energię oraz dostępne zasoby na komunikację właśnie ze swoją grupą docelową. W efekcie:

  • docierasz przede wszystkim do osób realnie zainteresowanych Twoimi rozwiązaniami, co pozwala Ci oszczędzić czas i nerwy na kontaktach z „przypadkowymi osobami”, które i tak nie skorzystają z Twojej propozycji;
  • optymalizujesz budżet marketingowy przy uzyskiwaniu lepszego zwrotu z inwestycji w reklamę na Facebooku czy w innych mediach;
  • widzisz szybsze rezultaty prowadzonych działań.

Reklama na Facebooku czy inne narzędzia marketingowe? Jak dobrać je do grupy docelowej?

Zasadniczo, zasada działania jest prosta: Twoje komunikaty promocyjne powinny się pojawić tam, gdzie bywają ludzie z Twojej grupy docelowej. To między innymi dlatego tak popularne jest komunikowanie się z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Przykładowo reklama na Facebooku w Fabryce Marketingu może być sposobem na dotarcie do bardzo różnorodnych grup odbiorców – w końcu z tego medium każdego dnia korzystają miliony Polaków o zróżnicowanych profilach demograficznych, zainteresowaniach czy stylach życia. Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednia konfiguracja kampanii reklamowej – tak, aby docierała ona do starannie wyselekcjonowanego grona. Tylko wówczas może się ona przełożyć na szybko widoczne, realne efekty – a zatem na wzrost sprzedaży. Dlatego takie działania warto powierzyć specjalistom.

Komentarze

Dodaj komentarz