Foto: R. Lewandowski
Foto: R. Lewandowski

Jak podkreślał poseł Bolesław Piecha, droga regionalna Pszczyna-Racibórz ma ogromne znaczenie, zarówno dla mieszkańców Rybnika jak i w kontekście transformacji energetycznej.

- Nasze starania pozwoliły uzyskać dofinansowanie do tej części drogi, którą zaprojektowało miasto Rybnik. Te 100 mln zł w połączeniu z kwotą z budżetu miasta wystarczą na to, żeby tą obwodnicę skończyć. Wygląda na to, że udało się dotrzymać słowa, że ta droga będzie kontynuowana. Rybnik nie został sam, to są w końcu jednak środki państwowe. W kontekście trwającej transformacji energetycznej jest to dla rybniczan bardzo ważne. Chodzi o to, żeby po tym co stanie się jeśli odejdziemy od węgla, to miejsce nie zostało pustynią - podkreślał poseł Piecha.

W równie pozytywnym kontekście wypowiadał się zastępca prezydenta Rybnika, Janusz Koper.

- Cieszę się, że jako samorząd rybnicki nie zostaliśmy sami i obietnice są dotrzymywane. To ważna droga dla całego subregionu, która pozwoli nam się dalej rozwijać. Jesteśmy przygotowani do realizacji tej inwestycji, mamy pozwolenie na budowę, mamy wykupione tereny. Jesteśmy gotowi by ogłaszać przetarg, wybierać wykonawcę i budować te brakujące 4,2 km drogi na terenie Rybnika. Te 100 mln, za które dziękujemy to mniej więcej 50% kosztów potrzebnych na wybudowanie tej inwestycji - mówił prezydent Koper.

Brakujący fragment drogi, który będzie realizowany w Rybniku to odcinek od Niedobczyc, w kierunku Niewiadomia, do ulicy Sportowej. Burmistrz miasta Rydułtowy Marcin Połomski podkreślał, że to także ważna inwestycja dla jego miasta.

- To, że kolejny odcinek będzie budowany w Rybniku to także ważne dla naszego miasta. Kolejne odcinki już przebiegają przez Rydułtowy, aż do Raciborza. Już w lutym odcinek, który będzie przebiegał przez Rydułtowy ma mieć gotową dokumentację, więc liczymy na to, że Zarząd Dróg Wojewódzkich tą dokumentację przyjmie. Wtedy będziemy starali się o środki na realizację dalszych odcinków, tak by połączyć się z Raciborzem - wskazywał.

Prezydent Kuczera: "będziemy aplikować o kolejne środki" 

Po dzisiejszej konferencji prasowej, do informacji o przyznanych środkach odniósł się prezydent Rybnika, Piotr Kuczera. Jak możemy wyczytać z jego wypowiedzi, nie jest takim optymistą jak przedmówcy. Powołuje się przy tym na informację, że miasto na Polskim Ładzie miałoby stracić rocznie ok. 58 mln zł.

- Cieszę się, że jednak pieniądze się znalazły, że jednak potrzeby naszego miasta na tę strategiczną inwestycję zostały dostrzeżone przez rząd. Chciałbym jednak podkreślić, że 100 mln zł na tę inwestycję to pierwszy krok, ponieważ szacujemy, że przy dzisiejszej inflacji, wzrostach cen za materiały i usługi ten 4 kilometrowy odcinek razem z mostami na trasie będzie nas kosztował szacunkowo około 250 mln zł. A to oznacza, że potrzebujemy jeszcze kolejnych 150 mln zł. Na moment składania wniosku do programu dofinansowania obwodnic szacowaliśmy koło 200 mln zł. Przed nami jest druga edycja Polskiego Ładu. Będziemy aplikować o kolejne środki. Póki co nie ma jeszcze warunków dla tego programu.

Dla nas najważniejsze jest to, że główny odcinek, kręgosłup komunikacyjny miasta powstał – te 10 kilometrów miało dla nas kluczowe znaczenie – połączyło całe południe miasta z autostradą. Odcinek następny będzie miał strategiczne znaczenie dla całego Subregionu w kontekście także trasy od Raciborza do granic miasta. Zrobimy wszystko, by drugi odcinek tej drogi wybudować. Przypomnę, że mamy projekt, mamy wykupione tereny pod budowę. Mam nadzieję, że znajdą się kolejne źródła na dofinansowanie tej inwestycji.

Ktoś może zapytać dlaczego tak bardzo się nie cieszymy? Przecież chcieliśmy, teraz mamy i nie jesteśmy wdzięczni? Dlatego, że ze względu na wprowadzenie Polskiego Ładu nasze miasto straci rocznie prawie 58 mln zł. Wprowadzone i niezrekompensowane ulgi w podatku dochodowym to strata dla miasta 27 mln zł - podkreśla.

Jak podkreśla Jacek Hawel z wydziału dróg, kosztorysy dotyczące budowy drogi opracowano w 2016 roku. 

- Prace projektowe związane z budową Drogi Regionalnej zakończyły się w 2016 roku uzyskaniem niezbędnych uzgodnień oraz zezwoleń, które pozwoliły zrealizować odcinek ponad 10 kilometrów drogi. Warunkiem rozpoczęcia tej inwestycji było podzielenie jej na dwa etapy. Z uwagi na ograniczenia finansowe na ówczeny moment pozostawiliśmy do wykonania odcinek o długości nieco ponad 4 kilometrów. Opracowane kosztorysy w 2016 roku (na moment zakończenia prac projektowych) przewidywały, że wartość tej inwestycji to nieco ponad 110 milionów złotych. Ostatnie pięć lat to notoryczny wzrost kosztów realizacji zadań inwestycyjnych, na które składają się koszty pracownicze, koszty podatkowe obciążające wykonawców oraz koszty materiałów. Pomiędzy 2016 rokiem a 2021 z dostępnych opracowań, analiz i statystyk wynika, iż w sektorze drogowym wzrost cen w zakresie robocizny, materiałów budowlanych oraz sprzętu budowlanego wyniósł odpowiednio: 13,48%, 60,86%, 25,66%. Stąd też należy założyć, że dziś wartość inwestycji związanej z kontynuacją budowy drugiego etapu Drogi Regionalnej wynosi około 200 mln złotych brutto. Ponadto uwzględniając zaplanowane na 2022 rok podwyżki energii (30 %), paliw (60 %) utrzymujący się stan pandemii (który ogranicza dostępność materiałów i usług na rynku budowlanym) oraz galopującą inflację koszty związane z produkcją jak i usługami z pewnością również wzrosną co ostatecznie przełoży się na końcową wartość inwestycji, która może wynieść około 230 - 250 mln złotych (wzrost o kolejne 20%) - podkreśla Jacek Hawel naczelnik Wydziału Dróg.

O programie i złożonym wniosku

Limit środków przeznaczonych na budowę obwodnic w tym programie wynosi 2 mld zł. Samorząd mógł otrzymać dofinansowanie w wysokości do 80 proc. kosztów jego realizacji. Ale jednocześnie maksymalna wysokość wsparcia dla jednej inwestycji to 100 mln zł. RFRD zakłada finansowanie tych zadań jako inwestycji wieloletnich do 2028 r.

Miasto Rybnik do konkursu złożyło wniosek na zadanie: "Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna - dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935".

Ważniejsze informacje:

  • okres realizacji: 2022-2024
  • długość odcinka: 4,12 km
  • zakres projektu: budowa drogi na odcinku od ulicy Wodzisławskiej do ulicy Sportowej- dwujezdniowej drogi o dwóch pasach ruchu wyposażonej w infrastrukturę techniczną (odwodnienie, oświetlenie),
  • ilość węzłów bezkolizyjnych: 1 (z ul. Grota Roweckiego)
  • ilość skrzyżowań: 1 (połączenie z ulicą Sportową)
  • 4 wiadukty drogowe oraz 5 przepustów dla zwierząt,
  • przebudowa i zabezpieczenie sieci energetycznych, teletechnicznych, wodociągowych, gazowych, kanalizacyjnych oraz cieków wodnych,
  • budowa zbiorników retencyjnych,
  • budowa ekranów akustycznych.

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

Dodaj komentarz