fot. Dominik Gajda.
fot. Dominik Gajda.

Rządowy program CPK zakłada budowę niemal 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla części planowanych tras rozpoczęły się prace przygotowawcze, polegające na projektowaniu przebiegu szybkiej kolei. Półtora roku temu spółka poinformowała władze Czerwionki-Leszczyn, że trasa planowo będzie przebiegała przez jej sołectwa. Aktualne mapki trafiły do urzędu w grudniu minionego roku. CPK zaproponowało kilka wariantów przebiegu nowej linii kolejowej - w zależności od trasy - przez sołectwa Bełk, Palowice, Stanowice i Szczejkowice.

Niezależnie od wariantu, realizacja inwestycji oznaczałaby dla mieszkańców spore problemy. Czerwony wariant wiązałby się wyburzeniami wielu domów, zaś zielony zniszczyłby malownicze Pojezierze Palowickie. Część domów mogłaby znaleźć się między planowanym wariantem CPK, a trasą planowanej Kolei+.

Mieszkańcy - "Nie chcemy tu żadnej szybkiej kolei!"

W czwartek 13 stycznia, w tej sprawie odbyło się spotkanie władz gminy z mieszkańcami Bełku. W miniony poniedziałek, o planowanej inwestycji rozmawiali mieszkańcy Palowic. Zdeterminowani i wzburzeni licznie przybyli na spotkanie, na którym nie brakowało emocji.

- Wyrażamy kategoryczny sprzeciw wobec przebiegu proponowanych wariantów trasy linii kolejowej, w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego biegnącego na terenie Palowic. Proponowane warianty linii 170 przecinające sołectwo Palowice spowodują destrukcyjną ingerencję w infrastrukturę naszej miejscowości oraz w pomniki przyrody - podkreśla sołtys Dominika Baranowicz. 

Podobnie wypowiada się Grzegorz Wolnik, pełnomocnik ds. planowania, rozwoju i gospodarki, który wskazuje, że gmina jest zdecydowanie przeciwna jakiemukolwiek zaproponowanemu wariantowi. 

- Jestem przekonany, że jeśli chodzi o wartość rozwojową dla naszej gminy, to żaden z wariantów nie wnosi nam niczego dobrego, prócz problemów. Musimy zrobić wszystko, żeby wykazać władzom podejmującym decyzję o inwestycji, że dla naszej gminy przyniesie to więcej szkody niż pożytku - podkreśla.

Radni też przeciwko  

- Nie jesteśmy całkowicie przeciwni tej inwestycji, ale projektanci powinni pochylić się nad takim rozwiązaniem, które nie kolidowałoby z naszymi wartościami przyrodniczymi i infrastrukturą mieszkańców - dodaje Bernard Strzoda, przewodniczący rady miejskiej.

Jak mówi Grzegorz Wolnik, gdyby włodarze zostali zmuszeni do wybrania jakiegoś wariantu, byłaby mowa o wariancie zielonym. Wybór takiego rozwiązania pozwoliłby uniknąć wyburzeń. To wiązałoby się jednak ze zniszczeniem terenów zielonych, znajdujących się w obrębie Pojezierza Palowickiego. 

- Inwestycja zniszczy wszystkie nasze walory naturalne. Każdy z tych wariantów negatywnie wpłynie na życie społeczne mieszkańców. Szybka kolej ograniczy ulicę Kolonia, oddzielając tych mieszkańców od reszty wsi. Będziemy mieli tu jeden wielki plac budowy - dodaje sołtys Baranowicz.

Czerwony wariant to dramat wielu rodzin

To na co warto zwrócić uwagę to fakt, że wybór czerwonego wariantu wiązałby się z wyburzeniami budynków mieszkalnych. To oznaczałoby dramat wielu rodzin, wśród których są osoby nadal spłacające kredyty hipoteczne. Jak mówi jedna z mieszkanek wsi, o planowanej inwestycji dowiedziała się półtorej roku temu. Od tamtej pory żyje w dużym stresie.

- Dom nie został jeszcze spłacony, a niedługo będziemy go rozbierać? Czy tam ktoś w ogóle zdaje sobie sprawę, że zniszczy nasze życie? - podkreśla kobieta.

Także wśród pozostałych mieszkańców panuje duża niepewność. Wielu z nich wstrzymało się z planowanymi inwestycjami, bo nie wiedzą, czy za kilka lat nie przyjdzie im tego rozbierać. Ponad 500 z nich podpisało się pod petycją, która trafiła do CPK.

Co dalej?

Na 3 lutego zaplanowano konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy będą mogli dowiedzieć się więcej na temat planowanej inwestycji. Spotkanie odbędzie się w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynach, znajdującym się przy ulicy 3 Maja 36 D. Zapowiedziano także transmisję ze spotkania. Początek konsultacji o godzinie 20. Włodarze Czerwionki-Leszczyn zachęcają także mieszkańców do przesyłania ankiet, w których mogą wypowiedzieć się w kwestii oczekiwań dotyczących budowy nowej infrastruktury kolejowej. Te dostępne są na stronie urzędu oraz bezpośrednio klikając tutaj. Ankiety można przesyłać drogą elektroniczną lub tradycyjną do 15 marca bieżącego roku.

  • W galerii znajdują się mapy dotyczące przebiegu określonych wariantów oraz zdjęcia z poniedziałkowego spotkania.
  • Mapy w większej rozdzielczości są do pobrania tutaj.

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

  • Murzynek 23 stycznia 2022 18:04A autostradami każdy jeździ i nikt się nie pyta ile domostw zostało wyburzonych. Jak mamy się rozwijać przy takiej postawie społeczeństwa?
  • Jeziorko 19 stycznia 2022 17:47Już dawno wiadomo ze w PO nie znaczy tak a niedoszły senator Wolnik jest członkiem PO i tyle
  • sdgf 19 stycznia 2022 10:08Najbardziej smucą wypowiedzi takiego Strzody czy Wolnika. Co to ma znaczyc "nie jesteśmy całkiem przeciwni" lub o możliwym puszczeniu lini przez nasze gminne tereny zielone. Aż szlag człowieka bierze jak takie coś czyta i słyszy. To nie jest Warszawa a wy jesteście wybrańcami gminy i wy macie nam służyć i walczyć o nasze tereny a nie asekurowac swoje dupy. Już zapomnieliście jak fajnie było obwozić bryczkami po pojezierzu Palowickim wszystkich oficjeli aby pochwalić się jak pięknie macie w gminie. Już zapomnieliście że to tutaj organizujecie imprezy biegowe(luxtorpeda) Co wam obiecali że jesteście w stanie poświęcić swoje najlepsze tereny gminne dla tej inwestycji? Gdyby naprawdę władzom zależało na mieszkańcach to osobiście chodziliby po domach w całej gminie i zbierali podpisy na 'nie' tak jak to potrafią robić z podatkami.
  • POlok 19 stycznia 2022 00:34Z tego co pamietam jak budowano autostradę na terenie Czerwionki i ościennych sołectw no nikt się nie pytał o zdanie a pan Wolnik był za bo to jego rodzima partia była wtedy u władzy no cóż bicie piany zawsze się opłaca hej
  • Mario 19 stycznia 2022 00:04Może i wypłacą ale tylko tym którym wyburzą domy ale reszcie której zniszczą walory krajobrazowe a dodatkowo doprowadzą do utraty wartości pozostałych działek pokażą środkowy palec. Pamiętam jak swojego czasu w Żorach uzbrojono tereny i domagano się od okolicznych mieszkańców zapłaty podatków od wzostu wartości działek dzięki tym inwestycjom. Ciekawe czy tym razem po utracie wartości okolicznych działek inwestorzy wypłacą odszkodowania. Chyba najgorszy wariant to wytyczenie trasy przez praktycznie sam środek Palowic i rozcięcie miejscowości na połowę. To chyba projektował jakiś szaleniec. Mieszkańcy po takim czymś będą mieć zrujnowane okoliczne drogi wyburzone część domów i do tego nie otrzymają nic w zamian bo nie będzie nawet małej stacyjki kolejowej. Do tej pory można było mieć chociaż nikłą nadzieję że kiedyś zostanie odtworzony stary szlak kolejowy zgodnie z nowym trendem do przywracania starych połączeń kolejowych. A tak za chwilę ta miejscowośc nie będzie już miała nic do zaoferowania swoim mieszkańcom. Już teraz komunikacja autobusowa leży i kwiczy(wystarczy zobaczyć rozkład jazdy i spróbować dojechac do pracy i spowrotem) pociągów brak a po rozpruciu miejscowości część ludzi pewnie się wyprowadzi, populacja zmaleje i będzie jeszcze gorzej. No ale szybka kolej wpisuje się w nowoczesne trendy i warszawka będzie mogła szybciej dostać się do Pragi
  • DonPedro 18 stycznia 2022 23:10Kasa na budowe się znajdzie bo jest w Europie ogólnie duży nacisk na budowe i rozbudowe kolei i są na to naprawdę konkretne pieniądze, z drugiej strony zawsze rozwój i budowa wiazac się będzie z jakimiś stratami i w sumie niech budują ale w taki sposób żeby jak najmniej szkodzic, a tym których bezpośrednio na dotykać taka inwestycja powinny być wypłacone konkretne pieniądze, tak jak to było przy budowie autostrad, a że mamy ceny wysokie i dużą inflację to minimum 10 krotność wartości...
  • Kristoff 18 stycznia 2022 22:07Nie ma się czego bać. Przecież rząd nawet nie wie ile cała ta inwestycja ma kosztować. Niby skąd wezmą na to pieniądze? Bujda i tyle
  • Mariusz1 18 stycznia 2022 21:57Żądamy od władz gminy, żeby intensywnie bronili NASZYCH racji. Jestem ciekaw co będą mówić podczas spotkania w CKE
  • Ilona 18 stycznia 2022 21:49Niech sobie budują kolej, ale zdala od domostw! Ktoś w Warszwce podejmie decyzje, a potem my mieszkańcy jak zwykle na tym cierpimy.
  • Palowiczanka 18 stycznia 2022 21:34NIE DLA CKP!

Dodaj komentarz