Rządowy program CPK zakłada budowę niemal 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla części planowanych tras rozpoczęły się prace przygotowawcze, polegające na projektowaniu przebiegu szybkiej kolei. Półtora roku temu spółka poinformowała władze Czerwionki-Leszczyn, że trasa planowo będzie przebiegała przez jej sołectwa. Aktualne mapki trafiły do urzędu w grudniu minionego roku. CPK zaproponowało kilka wariantów przebiegu nowej linii kolejowej - w zależności od trasy - przez sołectwa Bełk, Palowice, Stanowice i Szczejkowice.
Niezależnie od wariantu, realizacja inwestycji oznaczałaby dla mieszkańców spore problemy. Czerwony wariant wiązałby się wyburzeniami wielu domów, zaś zielony zniszczyłby malownicze Pojezierze Palowickie. Część domów mogłaby znaleźć się między planowanym wariantem CPK, a trasą planowanej Kolei+.
Mieszkańcy - "Nie chcemy tu żadnej szybkiej kolei!"
W czwartek 13 stycznia, w tej sprawie odbyło się spotkanie władz gminy z mieszkańcami Bełku. W miniony poniedziałek, o planowanej inwestycji rozmawiali mieszkańcy Palowic. Zdeterminowani i wzburzeni licznie przybyli na spotkanie, na którym nie brakowało emocji.
- Wyrażamy kategoryczny sprzeciw wobec przebiegu proponowanych wariantów trasy linii kolejowej, w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego biegnącego na terenie Palowic. Proponowane warianty linii 170 przecinające sołectwo Palowice spowodują destrukcyjną ingerencję w infrastrukturę naszej miejscowości oraz w pomniki przyrody - podkreśla sołtys Dominika Baranowicz.
Podobnie wypowiada się Grzegorz Wolnik, pełnomocnik ds. planowania, rozwoju i gospodarki, który wskazuje, że gmina jest zdecydowanie przeciwna jakiemukolwiek zaproponowanemu wariantowi.
- Jestem przekonany, że jeśli chodzi o wartość rozwojową dla naszej gminy, to żaden z wariantów nie wnosi nam niczego dobrego, prócz problemów. Musimy zrobić wszystko, żeby wykazać władzom podejmującym decyzję o inwestycji, że dla naszej gminy przyniesie to więcej szkody niż pożytku - podkreśla.
Radni też przeciwko
- Nie jesteśmy całkowicie przeciwni tej inwestycji, ale projektanci powinni pochylić się nad takim rozwiązaniem, które nie kolidowałoby z naszymi wartościami przyrodniczymi i infrastrukturą mieszkańców - dodaje Bernard Strzoda, przewodniczący rady miejskiej.
Jak mówi Grzegorz Wolnik, gdyby włodarze zostali zmuszeni do wybrania jakiegoś wariantu, byłaby mowa o wariancie zielonym. Wybór takiego rozwiązania pozwoliłby uniknąć wyburzeń. To wiązałoby się jednak ze zniszczeniem terenów zielonych, znajdujących się w obrębie Pojezierza Palowickiego.
- Inwestycja zniszczy wszystkie nasze walory naturalne. Każdy z tych wariantów negatywnie wpłynie na życie społeczne mieszkańców. Szybka kolej ograniczy ulicę Kolonia, oddzielając tych mieszkańców od reszty wsi. Będziemy mieli tu jeden wielki plac budowy - dodaje sołtys Baranowicz.
Czerwony wariant to dramat wielu rodzin
To na co warto zwrócić uwagę to fakt, że wybór czerwonego wariantu wiązałby się z wyburzeniami budynków mieszkalnych. To oznaczałoby dramat wielu rodzin, wśród których są osoby nadal spłacające kredyty hipoteczne. Jak mówi jedna z mieszkanek wsi, o planowanej inwestycji dowiedziała się półtorej roku temu. Od tamtej pory żyje w dużym stresie.
- Dom nie został jeszcze spłacony, a niedługo będziemy go rozbierać? Czy tam ktoś w ogóle zdaje sobie sprawę, że zniszczy nasze życie? - podkreśla kobieta.
Także wśród pozostałych mieszkańców panuje duża niepewność. Wielu z nich wstrzymało się z planowanymi inwestycjami, bo nie wiedzą, czy za kilka lat nie przyjdzie im tego rozbierać. Ponad 500 z nich podpisało się pod petycją, która trafiła do CPK.
Co dalej?
Na 3 lutego zaplanowano konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy będą mogli dowiedzieć się więcej na temat planowanej inwestycji. Spotkanie odbędzie się w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynach, znajdującym się przy ulicy 3 Maja 36 D. Zapowiedziano także transmisję ze spotkania. Początek konsultacji o godzinie 20. Włodarze Czerwionki-Leszczyn zachęcają także mieszkańców do przesyłania ankiet, w których mogą wypowiedzieć się w kwestii oczekiwań dotyczących budowy nowej infrastruktury kolejowej. Te dostępne są na stronie urzędu oraz bezpośrednio klikając tutaj. Ankiety można przesyłać drogą elektroniczną lub tradycyjną do 15 marca bieżącego roku.
- W galerii znajdują się mapy dotyczące przebiegu określonych wariantów oraz zdjęcia z poniedziałkowego spotkania.
- Mapy w większej rozdzielczości są do pobrania tutaj.
Komentarze