fot. Dominik Gajda, źródło tekst: UM Rybnik.
fot. Dominik Gajda, źródło tekst: UM Rybnik.

W środę 16 marca, na ulicy Kominka w dzielnicy Maroko-Nowiny wprowadzono tymczasową zmianę organizacji ruchu. Odcinek od skrzyżowania z ulicą Marokanów do zjazdu na parking kościelny stał się jednokierunkowy. Jednocześnie miejsca parkingowe zostały ograniczone czasem parkowania do 45 minut. To pomysł radnego Radosława Knesza, do którego przychylili się włodarze miasta. Bariery już zdjęto, ale niesmak pozostał.

To jednak tylko początek sprawy, gdyż miasto przygotowuje spore zmiany w tej części Rybnika. Jeden z wariantów zakłada wprowadzenie na kilkusetmetrowym odcinku drogi ruchu jednokierunkowego. To wzbudziło kategoryczny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. 

- Tyle lat jeździmy tą drogą jako dwukierunkową i nic złego się nikomu nie działo. Ja rozumiem, że potrzebne są zmiany, ale czy ktoś tu upadł na głowę? - zastanawia się jeden z mieszkańców.

- Niech pan radny zachowa takie durne pomysły dla siebie. Miasto to nie jest miejsce, gdzie można wprowadzać od tak zmiany kosztem mieszkańców i to za poważne pieniądze - dodaje drugi.

Wątpliwości te podzielają przedsiębiorcy, którzy przy ulicy Kominka mają swoje sklepy. 

Przedstawią warianty

W czwartek 31 marca podczas spotkań konsultacyjnych, zostaną przedstawione trzy warianty przebudowy drogi.

–  Program spotkania obejmuje prezentację trzech koncepcji zagospodarowania ulicy kardynała Bolesława Kominka, dyskusję, uwagi mieszkańców oraz głosowanie nad omawianymi koncepcjami. Wyniki głosowania zostaną przesłane do Prezydenta Miasta Rybnika i Wydziału Dróg rybnickiego magistratu, uzupełniając już zebrane materiały – wyjaśnia Radosław Knesz, Przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej Rady Miasta Rybnika, inicjator zmian.

Wariant nr 1 (dwa kierunki), zakłada:

  • Publiczne miejsca postojowe:  38
  • Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
  • Stojaki / słupki rowerowe: 4
  • Strefa tempo 30 km/h: tak
  • Strefa zamieszkania 20 km/h: nie
  • Drzewa: brak
  • Ławki: brak

Wariant nr 2 (dwa kierunki), zakłada:

  • Publiczne miejsca postojowe: 41
  • Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
  • Stojaki / słupki rowerowe: 20
  • Strefa tempo 30 km/h: nie
  • Strefa zamieszkania 20 km/h: tak
  • Drzewa: 10
  • Ławki:  6

Wariant nr 3 (dwa kierunki), zakłada:

  • Publiczne miejsca postojowe: 33
  • Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
  • Stojaki / słupki rowerowe: 8
  • Strefa tempo 30 km/h: nie
  • Strefa zamieszkania 20 km/h: tak
  • Drzewa: 12
  • Ławki: 5

Jak zaznacza Radosław Knesz, liczba miejsc postojowych podana jest w przybliżeniu +/-7, ze względu na zaplanowane konsultacje i rozwiązania techniczne wjazdu i wyjazdu na plac i parking kościelny oraz infrastrukturę podziemną. W okolicy 5 min pieszo od planowanej inwestycji przy ul. Broniewskiego  znajduje się plac z darmowymi 50 miejscami postojowymi, z którego po interwencji Straży Miejskiej usunięto 8 wraków, co uwolniło dodatkową przestrzeń pod miejsca postojowe.

Magistrat zapewnia, że kolejnym etapie po szczegółowym przeanalizowaniu zebranego materiału wybrane zostaną dwa warianty wstępnej koncepcji. Potem odbędzie się  przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Zostanie wybrana firma, która zajmie się zaprojektowaniem przestrzeni. W trakcie prac projektowych odbędą się kolejne konsultacje, których celem będzie wybór szczegółowych rozwiązań danego wariantu przez mieszkańców Nowin.

Konsultacje odbędą się w czwartek, 31 marca, w Zespole Szkół nr 3 przy ul. Orzepowickiej 15a (sala główna na parterze), w godzinach: 16:30-17:30 oraz 17:45-18:45.

Poniżej wizualizacje - źródło: UM Rybnik.

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

Dodaj komentarz