Gdzie spojrzeć, tam leżą 'bezpańskie' hulajnogi elektryczne. Trudno w tym przypadku bezpośrednio winić za to urzędników, bo do takiej sytuacji doprowadzają sami mieszkańcy. Pytanie jednak, czy miasto może rozwiązać ten problem oraz czy we właściwy sposób to kontroluje. Na podstawie doniesień medialnych, interpelację w tej sprawie zgłosił radny Łukasz Dwornik.
- Czy urząd miasta konsultował pomysł hulajnóg w Rybniku ze środowiskiem osób niewidomych i słabowidzących, Polskim Związkiem Niewidomych? Czy w umowie z firmą obsługującą hulajnogi zawarto zapisy o bezpieczeństwie osób niewidomych i słabowidzących? - pyta radny Dwornik.
Radny pyta również, czy prowadzony jest monitoring prawidłowego wykonywania zadań przez współpracowników firmy obsługującej hulajnogi, w zakresie rozstawiania i porządkowania hulajnóg oraz informowania użytkowników o zasadach prawidłowego korzystania z tych urządzeń. Odpowiedź w tej sprawie przekazał prezydent Piotr Kuczera, który wskazuje, że wszystkie dostępne na terenie Rybnika urządzenia, działają na zasadach wolnorynkowych i są prywatną własnością operatorów, zaś miasto nie zawarło umowy na udostępnienie hulajnóg elektrycznych z żadnym z operatorów.
- Zasady parkowania i postoju elektrycznych hulajnóg [...] podlegają ogólnym przepisom prawa o ruchu drogowym, które jasno określają zasady związane z użytkowaniem i parkowaniem tych urządzeń w przestrzeni miejskiej. [...] Za naruszenie zasad grozi mandat w wysokości 100 zł, który może nałożyć straż miejska lub policja - zaznacza prezydent.
Kuczera podkreśla jednocześnie, że obecnie na terenie miasta nie ma wyznaczonych miejsc specjalnie przeznaczonych na postój hulajnóg. By rozwiązań istniejący problem, miasto chce jednak zadziałać w tej sprawie. Czy skutecznie?
- Zdecydowaliśmy o przygotowaniu stosownych porozumień pomiędzy operatorami systemów hulajnóg elektrycznych, a miastem Rybnik. Celem tych porozumień będzie uporządkowanie kwestii parkowania urządzeń w przestrzeni miejskiej, jak również uregulowanie sposobów komunikacji i raportowania między operatorami i miastem. [...] Porozumienia zostaną również skonsultowane ze środowiskiem osób niewidomych, aby zminimalizować zagrożenia związane z nieprawidłowym użytkowaniem hulajnóg elektrycznych w mieście i eliminować związane z tym zagrożenia dla osób niewidomych i słabowidzących - dodaje prezydent.
Miejmy nadzieję, że działania te przyniosą efekt.
Komentarze