Fot. EKO M. Golik, J. Konsek A. Serwotka Sp. J.
Fot. EKO M. Golik, J. Konsek A. Serwotka Sp. J.

O problemie tym alarmuje radna Mirela Szutka, która zwróciła się w tej sprawie do prezydenta miasta Piotra Kuczery. W złożonej interpelacji pyta, dlaczego kubły metalowe muszą być wymienione na plastikowe.

- Sytuacja dla mieszkańców jest niezrozumiała. Jakie praktyczne przesłanki spowodowały, że zapis taki znalazł się w regulaminie odbioru odpadów i taka decyzja została podjęta? Metalowe kubły, które obecnie są kwestionowane przez służby miejskie, w większości przypadków są jeszcze w dobrym stanie technicznym i nadal spełniają swoją rolę - podkreśla radna.

Mirela Szutka dodaje, że zachowanie kubłów metalowych jeszcze przez jakiś czas, byłoby wskazanym działaniem proekologicznym. Z tym nie zgadza się jednak miasto. Jak w odpowiedzi podkreśla prezydent Kuczera, konieczność wymiany metalowych pojemników wynika z ich niedostosowania do obowiązujących obecnie norm. Zdaniem prezydenta, pojemniki te nie są dostosowane do ich mechanicznego opróżniania, przez specjalistyczne pojazdy za pośrednictwem chwytaków grzebieniowych.

- Brak odpowiedniej konstrukcji pojemnika powoduje często jego uszkodzenie podczas próby odbioru odpadów. Może być również przyczyną wypadku w trakcie realizacji odbioru, gdyż nowoczesne pojazdy specjalistyczne nie mają możliwości bezpiecznego montażu pojemnika - wskazuje w odpowiedzi prezydent Kuczera. 

Wymień lub wynajmij 

Jak podkreśla miasto, jeśli na posesjach będą użytkowane pojemniki niespełniające norm, firma odbierająca odpady komunalne stosować będzie naklejki. Ta umieszczona na pojemniku będzie informacją dla mieszkańca, ale także ostrzeżeniem, że pojemnik jest niezgodny z normami. Po trzykrotnym upomnieniu odpady nie zostaną odebrane z nieruchomości. To oznacza, że mieszkańcy posiadający takie kubły, zmuszeni są do ich wymiany, co w przypadku kilku kubłów, wiązać się będzie nawet z wydatkiem kilkuset złotych. Jest jednak jeszcze jedno rozwiązanie.

- Jeżeli nie chcą państwo jednorazowo obciążać swojego budżetu kosztem zakupu pojemnika, można skorzystać z oferty dzierżawy lub zakupu od firmy wywozowej obsługującej miasto Rybnik. Zyskają państwo wtedy pewność, że pojemnik spełnia obowiązującą normę – wskazuje Ilona Krajczewska, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej rybnickiego magistratu.

W przypadku pojemnika o pojemności 120 litrów na zmieszane odpady komunalne, to koszt 120 zł. Jego dzierżawa wynosi obecnie 3,51 zł miesięcznie. Pojemnik o pojemności 240 litrów to koszt 170 zł lub w przypadku dzierżawy 5,01 zł miesięcznie. Więcej o dzierżawie tutaj. 

Komentarze

Dodaj komentarz