Archiwum Kamil Owczarek jest radcą prawnym z Żor
Archiwum Kamil Owczarek jest radcą prawnym z Żor

Proszę o udzielenie informacji, w jaki sposób mogę zrezygnować z umowy zawartej z firmą, która w drodze rozmowy telefonicznej zaproponowała mi zakup sprzętu elektronicznego? - pyta Pani Agnieszka z Jastrzębia-Zdroju.

Po otrzymaniu do domu zamówionego laptopa oraz porównaniu ofert rynkowych, Pani Agnieszka stwierdziła, że zakupiony sprzęt jest dostępny na rynku w atrakcyjniejszych cenach. Poprosiła więc sprzedawcę o obniżenie ceny, wskazując, że umowa zawarta poprzez rozmowę telefoniczną nie jest dla niej korzystna. Sprzedawca odmówił, twierdząc, że przez telefon udzielił kupującemu wszystkich informacji oraz, że rozmowa została utrwalona do celów dowodowych, wobec czego brakuje podstaw do obniżenia ceny i ewentualnego rozwiązania umowy.

Wyjaśnić dodatkowo trzeba, że kupująca nabyła sprzęt elektroniczny na swoje potrzeby prywatne, nie związane z działalnością gospodarczą. Tym samym, w relacji prawnej z przedsiębiorcą występuje w charakterze konsumenta. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej, niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (artykuł 22, ustęp 1 Kodeksu cywilnego).

Zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku, jeżeli firma kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek poinformowania konsumenta o tym na początku rozmowy. Ponadto musi podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie transakcji przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu transakcji jest skuteczne, jeżeli zostało spisane na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od firmy.

Ponadto przedsiębiorca, najpóźniej w chwili wyrażenia zgody konsumenta na umowę na odległość lub poza lokalem firmy, ma obowiązek poinformowania go w sposób jasny i zrozumiały między innymi o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy.  Reguluje to artykuł 27 Kodeksu cywilnego, a wzór formularza odstąpienia od umowy znajdziemy w załączniku numer 2 do ustawy. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ustępie 1, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik numer 2 do ustawy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Reasumując, należy wskazać, że w przypadku, gdy przedsiębiorca uchybił wskazanym wyżej obowiązkom informacyjnym i nie udzielił konsumentowi informacji o możliwości odstąpienia od umowy, konsumentowi przysługuje takie uprawnienie przez znacznie dłuższy  czas, aniżeli pierwotny 14 dniowy termin. Konsument jest bowiem z reguły słabszą ekonomicznie stroną danego stosunku prawnego, dlatego też przepisy zapewniają mu mocniejszą ochronę prawną. Oznacza to, że Czytelniczka nie uzyskując stosownego pouczenia o prawie do odstąpienia od umowy, może od umowy odstąpić i żądać zwrotu pieniędzy.

Komentarze

Dodaj komentarz