Materiały prasowe Porad udziela radca prawny Kamil Owczarek z Żor
Materiały prasowe Porad udziela radca prawny Kamil Owczarek z Żor

Czytelnik z Orzesza zawarł umowę o realizację usługi turystycznej z biurem podróży oraz udał się na wcześniej zaplanowany urlop. Niestety, czas ten okazał się pasmem problemów i rozczarowań, a sposób wykonania usługi był całkowicie nienależyty. Teraz zamierza dochodzić roszczeń odszkodowawczych od organizatora wyjazdu i zastanawia się, jakie ma w tym zakresie możliwości prawne...

Poruszone kwestie są uregulowane m. in. przepisami ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach z 24 listopada 2017 r. Definiują organizatora turystyki jako przedsiębiorcę, który tworzy i sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne, bezpośrednio lub za pośrednictwem innego przedsiębiorcy lub razem z innym przedsiębiorcą albo też przedsiębiorcę turystycznego, który przekazuje dane podróżnego innemu przedsiębiorcy turystycznemu.

Organizator turystyki ponosi więc odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych, objętych umową o udział w imprezie, bez względu na to, czy mają być wykonane przez organizatora turystyki czy przez innych dostawców usług turystycznych. Podróżny zawiadamia organizatora turystyki  o uchybieniach niezwłocznie, w miarę możliwości jeszcze w trakcie imprezy, z uwzględnieniem okoliczności sprawy. Jeżeli którakolwiek z usług nie jest wykonywana zgodnie z umową, organizator musi dotrzymać zobowiązania, chyba że jest to niemożliwe albo wiąże się z kosztami, które są niewspółmiernie wysokie w stosunku do zakresu niezgodności i wartości rzeczonych usług.

Jeżeli organizator nie zrobi tego w rozsądnym terminie, wyznaczonym przez podróżnego, ten może wykonać to sam i wystąpić o zwrot wydatków. Organizator, który w czasie imprezy nie wywiązał się z usług przewidzianych w umowie, jest zobligowany, bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami, wykonać odpowiednie świadczenia zastępcze - również w przypadku, gdy uzgodniony w umowie powrót podróżnego do miejsca wyjazdu nie został zapewniony. Jeżeli nie jest możliwe zaproponowanie świadczeń zastępczych lub podróżny je odrzuci, wówczas jest uprawniony do zniżki lub odszkodowania albo zadośćuczynienia, bez rozwiązywania umowy.

Podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego. Podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności. Organizator turystyki niezwłocznie wypłaca odszkodowanie lub zadośćuczynienie. Podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za niezgodność w przypadku, gdy organizator turystyki udowodni, że:

1) winę za niezgodność ponosi podróżny;

2) winę za niezgodność ponosi osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć;

3) niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.

Roszczenia, o których mowa przedawniają się z upływem 3 lat.

Podróżny nie może zrzec się w całości lub w części praw wynikających z ustawy. Postanowienia umów zawieranych przez przedsiębiorców turystycznych z podróżnymi lub oświadczenia podróżnego mniej korzystne dla podróżnych niż postanowienia ustawy są nieważne. W miejsce postanowień umowy mniej korzystnych dla podróżnego obowiązują przepisy ustawy.

Reasumując, wskazać trzeba, że ochrona prawna zapewniona przez przepisy prawa podróżnemu jest stosunkowo rygorystyczna. Jest to również konsekwencja ukształtowania przepisów prawa w zakresie silniejszej ochrony prawnej konsumentów w relacjach z przedsiębiorcami. Przepisy przewidują szereg możliwych roszczeń wobec przedsiębiorcy turystycznego. Skoro umowa zawarta przez podróżnego była w całości wykonana nieprawidłowo, ma on prawo do żądania obniżenia ceny za usługę, odszkodowania z tytułu poniesionej szkody będącej konsekwencją nienależytego wykonania usługi. Ponadto jest uprawniony do żądania zadośćuczynienia za doznane krzywdy. Jest to tzw. roszczenie o zmarnowany urlop. Wskazać trzeba, że sądy coraz częściej zasądzają, obok odszkodowania, również zadośćuczynienie dla podróżnego.

Komentarze

Dodaj komentarz