Leszek Iwulski
Leszek Iwulski

Transport publiczny to kwestia, którą zarządzający miastami zajmują się już od dłuższego czasu. Jego modernizacja i popularyzacja jest niezwykle ważna z uwagi na troskę o środowisko naturalne Stosunkowo świeżym rozwiązaniem, które ma ułatwić poruszanie się w zatłoczonych miastach jest elektromobilność. Jednym z narzędzi, które są stosowane w jej zakresie są hulajnogi elektryczne. Pojawiają się one również coraz częściej  w naszym regionie. Na tych jednośladach możemy swobodnie poruszać się już po ulicach i chodnikach Rybnika, Żor, Raciborza czy Wodzisławia . Firmy wchodzące na ten rynek nie są zobowiązane do tego, by wcześniej rejestrować swoją działalność w magistratach. Do tej pory praktyka współpracy pomiędzy samorządem a firmą, która udostępnia hulajnogi występuje jedynie w Żorach. W ten sposób miasto stara się przeciwdziałać praktykom, które w regionie przybrały już rozmiar małej anarchii. Użytkownicy hulajnóg bowiem po zakończeniu jazdy pozostawiają je w każdym możliwym miejscu na chodniku. W Żorach urząd kooperuje z firmą Tier, która oferuje usługę jazdy jednośladem.

Jest to druga firma oferująca usługę jazdy hulajnogami. Pierwszą jest firma Blinky City. Teraz na żorski rynek weszła firma Tier, z którą będziemy współpracować. Jest to dobre partnerstwo. Firma dba o serwis hulajnóg, których w mieście pojawiło się aż 200. My ze swojej strony cieszymy się z tej współpracy, bo pozwala nam to rozwijać ideę elektromobilności. Ta inicjatywa jest o tyle istotna, że pozwala nam dbać o środowisko naturalne i wpisuje się w działania mające na celu ograniczenie niskiej emisji. Każdy mieszkaniec Żor, który pozostawia chociaż na jeden dzień samochód w garażu, to dla nas prawdziwy skarb. W ten sposób ograniczamy emisję szkodliwych spalin - wskazuje Adrian Lubszczyk z żorskiego magistratu.

Prawidłowe korzystanie z hulajnóg wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad.  Po pierwsze, podobnie jak w przypadku każdego innego pojazdu, nie wolno nam prowadzić jednośladu pod wpływem alkoholu. Po drugie hulajnoga przeznaczona jest wyłącznie do jazdy w pojedynkę. Po trzecie korzystając jednośladu należy wybierać ścieżki rowerowe lub pas ruchu dla rowerów. Jeśli ich nie ma wówczas użytkownik może skorzystać z chodnika. Korzystanie przez kierującego hulajnogą z ciągów pieszych wymaga jednak zachowania szczególnej ostrożności. Trzeba pamiętać, że na chodniku to piesi mają pierwszeństwo. Limit poruszania się hulajnogą po jezdni wynosi 30 kilometrów na godzinę. Niezwykle ważną kwestię stanowi parkowanie hulajnóg. To właśnie ona sprawia, że są one przez wielu traktowane jako uciążliwe. Porzucone np. na środku chodnika stanowią one istotną przeszkodę, a czasami nawet niebezpieczeństwo dla osób z niepełnosprawnościami, szczególnie dla niewidomych i niewidzących.

Hulajnogi można pozostawić na chodniku jak najdalej od jezdni, przy jego zewnętrznym skraju. Powinna ona być zaparkowana równolegle do chodnika. Ponadto należy pozostawić pieszym taką szerokość chodnika, aby nie utrudniać im ruchu. Szerokość ta nie może być mniejsza niż 1,5 metra - podkreśla Agnieszka Skupień, Rzeczniczka rybnickiego magistratu

Komentarze

Dodaj komentarz