Lovti Projekt recepcji w salonie kosmetycznym
Lovti Projekt recepcji w salonie kosmetycznym

Firmowa przestrzeń biurowa pełni dwie funkcje. Z jednej strony jest miejscem odwiedzanym przez osoby z zewnątrz, z drugiej, służy pracownikom, którzy przez kilka godzin dziennie wykonują tam swoje obowiązki. Odpowiednio zaprojektowane wnętrza pozwalają osiągać realne korzyści. Podkreślają profesjonalizm przedsiębiorstwa, ale też sprawiają, że pracownicy dobrze czują się w pracy i utrzymują motywację do działania.

Meble modułowe

Współczesne biura przestały być przestrzeniami, w których biurko stanowiło dla pracownika cały firmowy wszechświat. Ze względu na szeroki zakres obowiązków zatrudnione osoby aktywnie korzystają z innych pomieszczeń, takich jak miejsce spotkań zespołu, sala konferencyjna czy gabinet do negocjacji z kontrahentami. Zadaniem pracodawcy jest takie zaplanowanie przestrzeni użytkowej, aby pracownicy bez przeszkód mogli realizować powierzone im zadania. Nie jest to łatwe ze względu na ograniczony metraż, jednak projektanci wnętrz mają na to sposób. Chodzi o meble modułowe.

– Ich zaletą jest to, że można je dowolnie zestawiać, przestawiać, dostawiać do nich inne części albo rezygnować z poszczególnych elementów. Takie meble pozwalają aranżować wnętrza nawet wtedy, kiedy miejsca nie jest za wiele. Dzięki modułowym rozwiązaniom łatwo łączy się ze sobą pojedyncze stanowiska i tworzy miejsca pracy dla całego zespołu. Przemeblowanie biura nie wymaga dużego nakładu sił, co ułatwia dostosowywanie przestrzeni do aktualnych potrzeb pracowników – tłumaczy Wiesława Brzezina-Klocek z pracowni projektowania wnętrz Lovti w Rybniku.

Biuro jak dom

W wielu branżach od wystroju i wyposażenia pomieszczeń firmowych zależy sukces w pozyskiwaniu nowych pracowników. Tam, gdzie brakuje specjalistów, kartą przetargową jest nie tylko pensja, ale także otoczenie, w którym pracownicy spędzają czas. Dobrym pomysłem jest przenoszenie domowego komfortu do przestrzeni firmowej. Rzecz w tym, aby stworzyć pracownikom miejsce, gdzie mogą poświęcić się pracy, ale też odpocząć i zregenerować siły, kiedy pojawi się taka potrzeba. Aby to osiągnąć, pracodawcy tworzą pomieszczenia niezwiązane bezpośrednio z realizacją służbowych obowiązków. To różnego rodzaju pokoje socjalne, sale relaksu, otwarte przestrzenie do spotkań o niezawodowym charakterze.

– Takie rozwiązania wymagają dobrej aranżacji, ponieważ poza funkcjonalnością ważna jest estetyka. Budowaniu dobrej atmosfery służy wykorzystywanie naturalnych materiałów jak drewno czy tkaniny. Od niedawna furorę robi koncepcja zielonych biur, czyli wypełnianie przestrzeni biurowych żywymi roślinami – podpowiada projektantka.

Od czego zacząć?

Przy wyborze wystroju biura należy pamiętać, że elementy wyposażenia powinny być dostosowane do fizjologicznych i psychofizycznych możliwości pracowników, którzy spędzają przy nich cały dzień pracy. Właśnie z tego powodu w odpowiedzialnych firmach przywiązuje się dużą wagę do ochrony przed hałasem.

– W dobie otwartych przestrzeni biurowych hałas generowany przez ludzi i urządzenia jest sporym wyzwaniem. Rekomenduję, aby w takiej sytuacji przestrzenie między stanowiskami oddzielić specjalnymi panelami wygłuszającymi. Można też zmniejszyć akustykę sali poprzez wykorzystanie specjalnych paneli, które nie dość, że tłumią hałas, to jeszcze świetnie wyglądają i stanowią oryginalny element wystroju wnętrz – mówi Wiesława Brzezina-Klocek z pracowni Lovti.

Także meble powinny być wybierane z uwzględnieniem specyfiki miejsca. Należy pamiętać, że meble w biurze będą intensywnie wykorzystywane przez różne osoby. Dlatego powinny być wytrzymałe i odporne na uszkodzenia, a więc wykonane z materiałów o wysokiej jakości, takich jak płyty melaminowane lub HPL. Jakość ma znaczenie również dla utrzymania mebli w czystości. Zbytnia oszczędność w tej kwestii może skończyć się koniecznością wymiany sprzętu po jednym sezonie.

– Warto mieć świadomość, że materiały, które świetnie sprawdzają się w domu, niekoniecznie będą praktyczne w przestrzeni firmowej. Przykładem są wykładziny dywanowe, dobre do gabinetu prezesa, ale nie do firmowego open space dla setki programistów. Również nie wszystkie meble tapicerowane nadają się do ustawienia w firmie. Dobrze poradzą sobie meble z tapicerki trudnozapalnej, łatwej do czyszczenia i odpornej na ścieranie. Choć droższe, gwarantują dłuższe użytkowanie – dodaje współwłaścicielka marki Lovti.

BK

Komentarze

Dodaj komentarz