Pixabay/zdjęcie ilustracyjne
Pixabay/zdjęcie ilustracyjne

Przeprowadziliśmy badanie, którego celem była diagnoza rzeczywistych rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Badania przeprowadzono metodą „tajemniczego klienta” w połowie września 2022 r. Łącznie zrealizowano 31 audytów w marketach i lokalach gastronomicznych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych: 20 w super- i hipermarketach oraz 11 w popularnych wśród młodzieży pubach, klubach, kawiarniach i pizzeriach

– przekazuje Bogusław Prajsner, Przewodniczący Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Stowarzyszenia „RoPSAN”.

W każdym punkcie pojawiali się młodzi audytorzy, którzy próbowali kupić dwa piwa.

Za każdym razem w badaniu uczestniczył również drugi „dorosły audytor”, którego zadaniem było zwrócenie uwagi sprzedawcy, gdy ten bez sprawdzenia dowodu osobistego lub innego dokumentu, podawał zamówione piwo osobie wyglądającej na niepełnoletnią. Istotnym elementem badania było sprawdzenie reakcji sprzedawców na interwencję osoby dorosłej, a także monitorowanie zachowań innych dorosłych świadków próby zakupu alkoholu, podejmowanej przez osobę niepełnoletnią.

– dodaje Prajsner.

Rybnicki magistrat opublikował już wyniki raportu:

W 65% badanych placówkach sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie bez sprawdzenia dokumentu potwierdzającego pełnoletniość. Tylko co trzecia próba zakupu piwa (35%) zakończyła się prośbą sprzedawcy o pokazanie dowodu osobistego.

Ponad połowa kasjerów pracujących w rybnickich super- i hipermarketach (55%) zażądała od „młodych audytorów” chcących kupić alkohol podczas badań „tajemniczego klienta” okazania dowodu osobistego i odmówiła im sprzedaży piwa w związku z brakiem tego dokumentu. Wynik ten jest o ponad 20% lepszy niż w badaniu z 2021 r. gdy jedynie 1/3 kasjerów (33%) zachowała się odpowiedzialnie.

Niepokój budzi łatwość zakupu alkoholu przez nastolatków w rybnickich lokalach gastronomicznych – 100% audytów zrealizowanych w tych placówkach zakończyło się sprzedażą alkoholu „młodym audytorom”.

Interwencje innych osób w związku z gotowością sprzedawców do sprzedaży piwa osobom wyglądającym na niepełnoletnie mają sens – we wszystkich sytuacjach interwencja okazała się skuteczna – sprzedawca ostatecznie anulował sprzedaż alkoholu. Ani jedna interwencja nie została zlekceważona przez personel marketu lub lokalu.

Wynik ogólny jest o 8% lepszy niż w 2021 r. W poprzednim badaniu prawie ¾ sprzedawców (73%) bez sprawdzenia dowodu osobistego chciało sprzedać piwo audytorom wyglądającym na osoby niepełnoletnie.

Uzyskane wyniki badania stały się  podstawą do uruchomienia kampanii profilaktyczno-interwencyjnej na rzecz odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu w mieście. Kluczowymi partnerami Stowarzyszenia będą: Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rybniku oraz Rybnicka Rada Kobiet.

W ramach akcji wysłano listy interwencyjne do podmiotów, których pracownicy byli gotowi sprzedać alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie bez sprawdzenia dokumentu potwierdzającego pełnoletniość. Zorganizowano też bezpośrednie spotkania realizatorów kampanii z managerami nierzetelnych placówek.

- przekazuje urząd miasta.

1

Komentarze

  • Mario 10 listopada 2022 16:16Za pierwszym razem, to pracodawca powinien odpowiednio potraktować swojego pracownika a za drugim razem, zabrać koncesję takim lokalom.

Dodaj komentarz