fot. ml
fot. ml

Oferty złożone na przetarg mający na celu finalizację rybnickiego odcinka drogi, przekroczyły znacząco sumę przewidzianą w budżecie. Decyzja o wyborze propozycji od firmy Budimex S.A. opiewającej na 267.910.775,28 zł, pociąga za sobą konieczność pozyskania dodatkowych 67.910.775,28 zł ze środków budżetowych. Znalezienie tych środków oznacza opóźnienie innych, wcześniej planowanych projektów.

Na ostatnim posiedzeniu rady miasta zatwierdzono konkretne modyfikacje budżetu związane z planowaną inwestycją. Aby droga mogła zostać zrealizowana, zmiany obejmują również wykorzystanie wolnych środków finansowych, które mogłyby być przeznaczone na inne inwestycje miejskie. Przesunięcia budżetowe wpłyną nie tylko na bieżący budżet, ale także na Wieloletnią Prognozę Finansową dla miasta. Zmiany uwzględniają również środki zabezpieczające na wypadek inflacji oraz ewentualne roszczenia waloryzacyjne wykonawców.

- Decyzja o tym, co zrobić w tej sytuacji to prawdziwy dylemat. Najtańsza oferta przekracza o prawie 68 mln zł nasz budżet. Jednocześnie mamy już zagwarantowane dotacje na budowę z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Rezygnacja z inwestycji to utrata tego dofinansowania i realne zagrożenie, że droga nigdy nie powstanie. Wybór oferty oznacza, że część zaplanowanych inwestycji zostanie odłożona na później. Podjąłem decyzję, że idziemy w kierunku rozstrzygnięcia przetargu. O zmianach w budżecie decydowali radni na ostatniej sesji Rady Miasta Rybnika – informuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Większość rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna, czyli ponad 10 km trasy od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej, została zbudowana dzięki funduszom unijnym i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Inwestycja kosztowała ponad 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło z UE.

Kolejny, wyczekiwany etap budowy drogi obejmuje następujące elementy:

  • bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego;
  • skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową;
  • 4 obiekty mostowe, umożliwiające przekraczanie innych dróg i obsługę węzła;
  • 5 przepustów dla zwierząt.

Koszt finalizacji budowy drogi obejmuje również montaż oświetlenia, odwodnienie, przebudowę oraz budowę infrastruktury terenu, wdrożenie rozwiązań ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko, takich jak ekrany akustyczne, czy nasadzenia zieleni.

Projekt drogi jest już gotowy, a sprawy związane z wykupem terenów pod jej budowę zostały również zakończone. Pomimo konieczności przesunięcia innych inwestycji na później, mieszkańcy miasta z niecierpliwością oczekują na realizację kolejnego etapu budowy Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Inwestycja ta ma na celu poprawę komunikacji w regionie.

Nie da się ukryć, że sytuacja związana z przekroczeniem planowanego budżetu na inwestycję może wywołać uśmiech na twarzy niejednego mieszkańca, gdyż świadczy ona o tym, że nie tylko w naszych domowych portfelach zdarza się, że potrzebujemy "dopiąć" budżet. Miejmy nadzieję, że dzięki tej inwestycji podróżowanie po regionie stanie się szybsze i przyjemniejsze, a droga do serca mieszkańców zostanie przetarta jeszcze bardziej niż dotychczas.

Komentarze

Dodaj komentarz