Piotr Szereda / Radny Rady Miasta Jastrzębia-Zdroju
Piotr Szereda / Radny Rady Miasta Jastrzębia-Zdroju

Miasto Żory stawiają na autobusy elektryczne i wychodzą z MZK Jastrzębie. Przygotowują się do własnej organizacji transportu publicznego we własnym zakresie i na własnych zasadach. Dzięki tej decyzji Żory zyskają dodatkowe milionowe oszczędności, zaś mieszkańcy będą mieli dostęp do nowoczesnych autobusów elektrycznych i zwiększonej siatki połączeń. Jak można zauważyć, te działania mają służyć zwiększeniu dostępności do nowoczesnej komunikacji miejskiej. Magistrat żorski złożył wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, który zakłada dofinansowanie w wysokości 90 proc. do zakupu autobusów zeroemisyjnych, do kwoty około 40 mln zł i ten wniosek został rozpatrzony pozytywnie.

A co zostaje w MZK? Na przykład wielkopowierzchniowy obiekt budowlany użytkowany przez MZK, PKM, MKA w Jastrzębiu-Zdroju przy ul. Przemysłowej 1 od wielu lat jest zaniedbany technicznie. Straszy brakiem prawidłowego pokrycia dachowego na większości części dachu, membrana dachowa jest uszkodzona, zniszczone są duże elementy obróbki blacharskie, nieprawidłowe rozmieszczenie łat, zniszczone rynny oraz nieszczelne piony, wilgoć na ścianach nośnych korozja konstrukcji metalowych, niebezpieczne łącza energetyczne narażone na zalanie wodą. Te wszystkie uchybienia i bardzo zły stan techniczny wynika z braku właściwego prowadzenia gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości przez władze MZK tj. Zgromadzenie oraz Zarząd.

W dzisiejszym MZK brakuje funkcjonalności i sprawności transportu. To nie poprawia jakości życia w mieście i regionie. Nasza obecna komunikacja niestety nie zapewnia dostęp do miejsc pracy i do szkół, ważnych obiektów i innych ośrodków aktywności. Uniemożliwia to mieszkańcom pełnego korzystania z atutów naszych miast (w związku pozostaje 9 gmin) i nie prowadzi do poprawy życia gospodarczego i społecznego. System komunikacji miejskiej nie nadąża z dostosowaniem się do zmieniających się potrzeb. Nie uwzględnia nowych możliwości technologii XXI wieku i nie otwiera się na pasażerów. Długi proces decyzyjny, własne interesy poszczególnych gmin i różnorodność potrzeb nie poprawia jakości świadczenia usług naszym mieszkańcom. Nie zapominajmy o bardzo dużych kosztach utrzymania nadbudówki, jaką jest MZK.

Na ostatnim posiedzeniu Zgromadzenia MZK złożyłem wniosek o dokonanie zmian personalnych. Za nimi muszą nastąpić zmiany organizacyjne oraz koncepcji rozwoju i modernizacji całego MZK. Bo bez zasadniczych zmian nie mamy szans na rozwój.

Piotr Szereda

3

Komentarze

  • hmm 18 października 2024 11:23....i jeszcze proponuje przebudowę łaźni Moszczenica na uwaga: Drukarnie Narodowych Biletów Płatniczych.
  • JMK 18 października 2024 11:20......a jednak ta komuna miała racje, trolejbusy i tramwaje pamiętamy jeszcze z wielu starych Polskich miast . Zamiast Pedziolino w Jastrzębiu Grzegorz Matusiak miał zaproponować Pięciomiejską Kolejke Tramwajową czyli Jastrzębie z przysiółkiem wsi Pawłowice ,Zory , Rybnik ,Tychy , Gliwice. To by sie udało , zeroemisyjni i wykorzystanie sprawdzonej technologi. -ale to będzie mój temat na wybory jak będę startował na Rezydenta lub Posła.
  • Klara 17 października 2024 14:28Panie Szereda mam nadzieję że nie zostawi Pan tej sprawy i doprowadzi Pan ją do końca.

Dodaj komentarz