Korki jak w stolicy

Coraz więcej samochodów i roboty drogowe powodują większe zakorkowanie Raciborza. Rozwiązaniem problemu mają być trzy nowe ronda, które powstaną w najbardziej newralgicznych miejscach. Wybudują je gmina, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Od marca tego roku ZDW remontuje most przy ul. Rybnickiej, a objazd do centrum od strony Rybnika i Wodzisławia prowadzi ulicą Drzewieckiego i przez dzielnicę Markowice. – Droga jest zbyt wąska i kręta. Najgorzej jest, gdy w Markowicach zamknięty jest przejazd kolejowy. Wtedy tworzy się tu potężny korek – narzekają kierowcy. Rozwiązaniem ma być minirondo na skrzyżowaniu przy ul. Olimpijczyka w Markowicach, które będzie gotowe najpóźniej w czerwcu. Koszty pokryje ZDW. – Chcemy upłynnić tu ruch. Ustawimy betonowe bariery i zmienimy oznakowanie. Roboty poprowadzimy poza godzinami szczytu, a potrwają kilka dni – tłumaczy Krystian Dudek, rzecznik ZDW w Katowicach. Od dawna kierowcy skarżą się również na skrzyżowanie ulic Londzina – Mariańska – Kozielska, przy wjeździe od strony Opola i Głubczyc. W godzinach szczytu trudno wjechać na główną ul. Londzina z podporządkowanych Mariańskiej i Kozielskiej. Powstać ma tu tzw. nerka, czyli podwójne rondo. – Upłynni ono ruch i poprawi bezpieczeństwo – wyjaśnia Krzysztof Raj, dyrektor oddziału GDDKiA w Katowicach. Kosztami inwestycji, które sięgną ok. 6 mln zł, po równo podzielą się gmina, ZDW oraz GDDKiA, gdyż jest to skrzyżowanie drogi krajowej, wojewódzkiej i gminnej. Budowa rozpocznie się w przyszłym roku i potrwa od sześciu do ośmiu miesięcy.
Powoli dobiega już końca budowa długo oczekiwanego centrum handlowego Auchan, które powstaje na Kamienioku w dzielnicy Obora. Ale to też kolejny problem komunikacyjny w mieście, któremu zaradzić ma rondo, jakie powstanie przy wyjeździe z centrum na ulicę Rybnicką. Budową ma się zająć firma Schiever Polska, wznosząca Auchan. Problem w tym, że centrum ma otworzyć podwoje z końcem maja, a do tego czasu rondo prawdopodobnie nie będzie gotowe. – Nie wyobrażam sobie otwarcia Auchan bez ukończenia tego ronda. Do października zamknięty będzie przecież most na Rybnickiej, więc po uruchomieniu hipermarketu korki na objeździe ulicą Drzewieckiego na pewno będą jeszcze większe niż teraz – uważa prezydent Mirosław Lenk.
Ruch przy wyjeździe z Auchan ma również upłynnić dodatkowy pas przy ul. Rybnickiej, czyli lewoskręt w ul. Piaskową. Pieniądze wyłoży Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, robotę wykona Powiatowy Zarząd Dróg w Raciborzu. – Trzeba wykorzystać okres remontu mostu na Rybnickiej. Lepiej zrobić to teraz, gdy ruch jest tam wstrzymany – wyjaśnia Jerzy Szydłowski, dyrektor PZD. Na ile te wszystkie plany rozwiążą problemy, pokaże czas. Wygląda jednak na to, że miasto nie uniknie opracowania kompleksowej strategii komunikacyjnej. Bez niej Racibórz może utknąć w korku.

Komentarze

Dodaj komentarz