Najnowsze płyta Jacka Glenca zawiera 17 pieśni na chór mieszany a cappella
Najnowsze płyta Jacka Glenca zawiera 17 pieśni na chór mieszany a cappella

Religioso e poetico – to tytuł najnowszej płyty rybnickiego kompozytora Jacka Glenca i wykonującego jego kompozycje Chóru Duszpasterstwa Akademickiego „Dar” w Rybniku, który prowadzi jego żona Joanna Glenc.
Po wydanych w 2005 roku „Refleksjach” na fortepian i zbiorze kolęd i pastorałek „Zaśpiewajmy mu wesoło”, nagranym w 2007 roku z Cieszyńskim Chórem Kameralnym to trzecia płyta w jego dorobku. – Płyta zawiera przekrojowy dobór kompozycji chóralnych obejmujących 20-lecie mojej twórczości. Najstarsza kompozycja pochodzi z roku 1988 zaś najnowszą „Autograph” napisałem w styczniu tego roku – mówi Jacek Glenc.
Dwie wersje tego „Autografu duszy” to kompozycyjna klamra spinająca zawartość całej płyty. Otwiera ją pieśń, do której angielski tekst napisał jeden z akademickich chórzystów Michał Wengrzyk, zamyka natomiast wersja oparta na wokalizie. Słowo „autograf” jest zresztą kluczowe dla całej płyty, której tytuł brzmi „Autograf kompozytora”.
– Ten podtytuł ma podkreślać moje przywiązanie do tych kompozycji. Utwory na chór mieszany a cappella stanowią główny nurt mojej twórczości kompozytorskiej – wyjaśnia Jacek Glenc.
Większość spośród 17 kompozycji znajdujących się na płycie to pieśni o charakterze sakralnym – utwory maryjne, pasyjne, a także stałe części mszy świętej (Missa festiva). Jest wśród nich m.in. „Totus Tuus”, pieśń, której wykonanie zapewniło rybnickiemu chórowi akademickiemu drugą nagrodę na prestiżowym, międzynarodowym festiwalu w Ołomuńcu. Pozostałe kompozycje to pieśni inspirowane poezją, by wspomnieć tylko pieśń „Kochać i tracić” do słów Leopolda Staffa.
– Śpiewanie kompozycji męża wymaga od chórzystów, którzy przecież śpiewem nie zajmują się profesjonalnie sporo ciężkiej pracy, bo to owszem kompozycje pięknie brzmiące, ale też trudne do zaśpiewania. Ich faktura muzyczna jest skomplikowana, a rozpiętość skali poszczególnych głosów bardzo duża. Z drugiej strony wielkim atutem naszego chóru jest możliwość wykonywania na konkursach i przeglądach utworów, których jurorzy na ogół nigdy wcześniej nie słyszeli – mówi Joanna Glenc.
Nagrań dokonano w czasie trzech dwudniowych sesji nagraniowych na przełomie lutego i marca w poświęconym w ubiegłym roku kościele św. Ducha w osiedlu Kopernika w Wodzisławiu Śl. To właśnie tam w ostatnim dniu maja odbył się pierwszy koncert rybnickiego chóru, promujący nowe wydawnictwo muzyczne. Materiał na nie zarejestrowali specjaliści z Radia Katowice, które jest też producentem płyty, nad wydaniem której honorowy patronat objął metropolita katowicki ks. abp Damian Zimoń.
Jacek Glenc jest adiunktem na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, pracuje też w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Żorach. To właśnie dziesięciu chórzystów z żorskiej szkoły gościnnie wspomogło rybnicki chór w czasie dokonywania nagrań.

Komentarze

Dodaj komentarz