Do uzyskania podpisu elektronicznego potrzebny jest tylko dowód osobisty i pen drive / Archiwum
Do uzyskania podpisu elektronicznego potrzebny jest tylko dowód osobisty i pen drive / Archiwum
Posiadanie podpisu elektronicznego ułatwia załatwianie wielu spraw, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Wciąż jednak korzysta z niego niewiele osób.
Od niedawna w biurze obsługi interesantów magistratu w Raciborzu można wyrobić sobie niekwalifikowany podpis elektroniczny działający w systemie CC SEKAP. Do jego uzyskania potrzebny jest tylko dowód osobisty i pen drive. Można też przesłać wniosek drogą internetową, wszystkie informacje jak to zrobić, znajdziemy na stronie www.bipraciborz.pl.
Posiadanie niekwalifikowanego podpisu elektronicznego ułatwia załatwianie wielu spraw, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Zgodnie z rozporządzeniem premiera rządu z września 2005 r. w ratuszu uruchomiono elektroniczną skrzynkę podawczą. Interesant dysponujący podpisem elektronicznym może przez internet złożyć szereg wniosków. - Klient otrzyma odpowiedź w formie, którą wskazał w formularzu, tj. elektronicznej lub papierowej. Jeśli podanie zawiera braki formalne, osoba zostanie wezwana do ich uzupełnienia. Dokumenty elektroniczne można również doręczać na komputerowej dyskietce 3,5 oraz za pomocą pen drive'a z interfejsem USB2 – informuje Anita Tyszkiewicz-Zimałka, magistracki rzecznik.
Uzyskanie niekwalifikowanego podpisu elektronicznego CC SEKAP oferuje także magistrat w Rybniku. Z takiej możliwości skorzystały dotąd 63 osoby. To samo proponuje urząd miasta w Wodzisławiu. - Podpis niekwalifikowany nie cieszy się jednak dużym zainteresowaniem. W ubiegłym roku wyrobiło go sobie tylko 10 osób, a od stycznia tego roku zaledwie trzy. Możliwości wykorzystania bowiem podpisu elektronicznego są bardzo ograniczone. Służy on właściwie tylko do zabezpieczania oraz identyfikowania wniosków, składanych drogą elektroniczną. Nie wywołuje skutków prawnych. Zawieraną przez dwie strony umowę należy sygnować ręcznie – wyjaśnia Iwona Jeszka z biura prasowego wodzisławskiego magistratu.
W Żorach niekwalifikowany podpis elektroniczny będzie funkcjonował od września, gdy w mieście wejdzie w życie system szybkich usług publicznych. W Jastrzębiu Zdroju czy Knurowie nie ma jeszcze takiej możliwości. Dodajmy, iż kwalifikowanym podpisem elektronicznym dysponują najważniejsi urzędnicy w miastach i gminach. Jego stosowanie rodzi skutki prawne, wolno nim podpisywać ważne umowy. Można go wyrobić tylko w jednej z czterech firm certyfikujących, działających w naszym kraju.
W Urzędzie Miasta Czerwionka – Leszczyny z kwalifikowanego podpisu elektronicznego korzysta kilkunastu pracowników.
- Działamy już także na platformie e-PUŁAP (usług administracji publicznej). Jak zapewniają w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, po wejściu w życie nowych dowodów osobistych, ma być ona sprawnym i szybkim pośrednikiem w kontaktach między urzędnikami, a obywatelami. Czekamy na ustawę. Projekt zakłada wykorzystanie podpisu elektronicznego, urzędy będą go uznawały na równi z własnoręcznym podpisem. W tej chwili każdy mieszkaniec dysponujący podpisem elektronicznym, może załatwić u nas sprawy urzędowe przez internet – tłumaczy Hanna Piórecka-Nowak, rzecznik prasowa magistratu.
Ponadto miasto i gmina uczestniczy w projekcie starostwa „e-Administracja w powiecie rybnickim”. Polega to na stworzeniu elektronicznego obiegu dokumentów i komputerowego wspomagania obsługi interesantów.

Komentarze

Dodaj komentarz