Uczniowie z Gimnazjum nr 3 w Żorach dyskutują, jak skonstruować kolejnego robota / Gimnazjum nr 3 w Żorach
Uczniowie z Gimnazjum nr 3 w Żorach dyskutują, jak skonstruować kolejnego robota / Gimnazjum nr 3 w Żorach

10 uczniów klas drugich a i b Gimnazjum nr 3 im. Jacka Kuronia w Zespole Szkół nr 3 pod okiem nauczyciela informatyki i zajęć technicznych Stanisława Bielenia zbudowało już kilka robotów. To pojazd gąsienicowy, samochód sterowany joystickiem, aligator, a obecnie trwają prace nad człekopodobnym robotem chodzącym. Każda maszyna jest uwieczniana za pomocą kamery. Filmy można obejrzeć na stronie internetowej szkoły www.zs3zory.aplus.pl. Niedawno młodzi zaprezentowali swoje dokonania w ramach "Drzwi otwartych szkoły", wzbudzając ogromne zainteresowanie.

Autorami prac są Damian Augustyn, Mateusz Adamczyk, Dariusz Chmiel, Konrad Bocheński, Maksymilian Gryz, Michał Bajdak, Przemysław Patalej, Szymon Łabaciej, Igor Śmieszek i Michał Żurawicki. – Interesuję się informatyką, więc wybrałem takie zajęcia techniczne jak budowa i programowanie robotów. Mogę tu tworzyć różne konstrukcje, ale także je ożywiać, co sprawia mi dodatkową frajdę – mówi Maksymilian. – Myślę, że nabyte tu umiejętności przydadzą mi się w przyszłości. Polecam każdemu takie zajęcia – stwierdza Darek. – Rozwijają one wyobraźnię geometryczną, myślenie techniczne, współdziałanie w grupie. U nas czas biegnie bardzo szybko – dodaje nauczyciel Stanisław Bieleń.

Wszystko zaczęło się w latach 2009-2012, gdy uczniowie Gimnazjum nr 3 realizowali projekt edukacyjny "Aktywny w szkole, aktywny w życiu". Patronował mu Uniwersytet Śląski. To w jego ramach młodzież po raz pierwszy spotkała się z robotami lego. Szkoła otrzymała wówczas specjalistyczne zestawy Lego Mindstorms NXT, które miały elementy umożliwiające konstruowanie prawdziwych robotów. Takie maszyny poruszają się i komunikują z otoczeniem. – Sercem systemu jest programowalna za pomocą komputera "kostka" NXT, wyposażona w 32-bitowy procesor oraz cztery porty wejścia i trzy wyjścia do komunikacji z sensorami oraz innymi urządzeniami – tłumaczy pan Stanisław.

Chodzący do sekcji informatycznej uczniowie skonstruowali swojego pierwszego robota. Zabawa była przednia i zachęciła do dalszych prac. Młodzież przekonała się, jak fascynującą dziedziną jest robotyka, czyli połączenie informatyki z budowaniem robotów. – Nie trzeba mieć do tego specjalnych zdolności, wystarczy ciekawość świata i chęć spróbowania czegoś nowego. Wiedza na zajęciach jest przekazywana poprzez zabawę. Najpierw uczniowie budują robota według scenariusza i instrukcji. Następnie próbują go ożywić, czyli zaprogramować tak, aby samodzielnie wykonywał powierzone mu zadania, np. poruszał się po wyznaczonej linii, omijał przeszkody, pokonywał określoną trasę w najkrótszym czasie, rozpoznawał kolory itp. W trakcie budowy młodzież poznaje wiele różnych mechanizmów, przekładni, sposobów przenoszenia napędu, działania sensorów (dotyku, koloru, odległości, żyroskopu), serwomotorów – podkreśla nauczyciel.

Przygoda z robotyką może w przyszłości zaowocować zawodem z dużymi perspektywami. Dobrze płatnym, a przede wszystkim ciekawym.

 

4 rodzaje robotów zbudowali już uczniowie gimnazjum w Zespole Szkół nr 3. Teraz pracują nad piątym, który ma mieć ludzkie kształty

 

Komentarze

Dodaj komentarz