O częściowej emeryturze i platformie elektronicznej

Oto kolejne pytania, które padły w czasie Dni Ubezpieczonego. Odpowiada Beata Kopczyńska, rzecznik prasowa rybnickiego oddziału ZUS.

Mam 64 lata, od 40 lat prowadzę warsztat samochodowy, w maju 2014 roku skończę 65 lat. Wiem, że muszę trochę dłużej pracować, ale słyszałem, że mogę starać się o częściową emeryturę. Co to jest i jak to załatwić?

Emerytura częściowa przysługuje osobie urodzonej po 31 grudnia 1948 roku, która: nie ukończyła podwyższonego wieku emerytalnego (określonego w art. 24 ustawy emerytalnej), ukończyła 65 lat (w przypadku mężczyzn), ma okres składkowy i nieskładkowy wynoszący dla mężczyzn 40 lat. Podwyższony wiek emerytalny mężczyzny urodzonego w II kwartale 1949 roku wynosi 65 lat i sześć miesięcy. O emeryturę częściową po raz pierwszy mogą ubiegać się mężczyźni urodzeni w I kwartale. – Staż wymagany do uzyskania prawa do emerytury częściowej ustalany jest na zasadach przyjętych dla emerytur przyznawanych dotychczas ubezpieczonym urodzonym przed 1 stycznia 1949 roku.

Wysokość emerytury częściowej wynosi 50 proc. emerytury wyliczonej według zasad zreformowanych. Osobom pobierającym emeryturę częściową pełna emerytura przyznawana jest na wniosek złożony nie wcześniej niż po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.

Jak założyć konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, by móc sprawdzać jego stan?

Rejestracja na PUE ZUS przebiega dwuetapowo. Najpierw należy zarejestrować konto na pue.zus.pl. Na końcu tego etapu dostaniesz potwierdzenie założenia konta oraz unikalny numer identyfikacyjny (login). Drugim etapem rejestracji jest potwierdzenie tożsamości. Należy zgłosić się z dokumentem tożsamości do najbliższej jednostki ZUS. Od razu od tego potwierdzenia masz pełny dostęp do funkcjonalności PUE.

Rejestracja na PUE

1. Wchodzimy na stronę www.pue.zus.pl, po lewej stronie widzimy witrynę LOGOWANIE, klikamy Zarejestruj profil. Wyświetli się strona z regulaminem portalu, który należy uważnie przeczytać.

2. Aby założyć konto, trzeba zaakceptować regulamin i wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Po zaakceptowaniu przechodzimy na stronę, w której wybieramy sposób rejestracji. Jeśli posiadamy certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP, to możesz za pomocą certyfikatu lub podpisu ePUAP zarejestrować i zaufać (uwierzytelnić) konto.

Jeśli go nie posiadamy, zarejestruj profil niezaufany. Otworzy się strona z formularzem rejestracyjnym. Wypełnij pola (imię, nazwisko, PESEL, rodzaj i nr dokumentu tożsamości, adres e-mail, hasło) oraz przepisz kod z obrazka. Przy każdym z pól jest informacja, w jaki sposób wpisać dane. Po uzupełnieniu niezbędnych pól kliknij Zarejestruj profil.

3. Ostatni etap to potwierdzenie założenia konta oraz wygenerowanie dla Ciebie jako nowego użytkownika osobistego numeru identyfikacyjnego (loginu PUE), za pomocą którego możesz rejestrować się do systemu. Login PUE zostanie wysłany na adres e-mail, który podałeś w formularzu rejestracyjnym.

4. Aby mieć pełny dostęp do konta – udaj się do jednostki ZUS i potwierdź swoją tożsamość. Masz na to 7 dni od rejestracji wniosku.

Po poprawnej rejestracji i potwierdzeniu swojego profilu w ZUS możesz w pełni korzystać z PUE. M.in. sprawdzać, czy pracodawca odprowadził za ciebie składki w odpowiedniej wysokości i terminie, czy zgłosiłeś członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, a także sprawdzić wysokość swojej przyszłej, hipotetycznej, emerytury.

Notowała: (eg-p)

Masz pytanie do ZUS? Pisz na adres: redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz