Obliczamy kapitał początkowy

Nie złożyłam jeszcze wniosku o wyliczenie kapitału początkowego. Czy mogę to jeszcze zrobić, czy może już jest za późno? Jakie dokumenty powinnam złożyć w ZUS do obliczenia kapitału? Czy muszą to być oryginały, czy wystarczą kserokopie?

ZUS musi wyliczyć kapitał początkowy na wniosek ubezpieczonego w każdym czasie, ponieważ jest to podstawa do ustalenia przyszłej emerytury. Pracodawca natomiast w dalszym ciągu jest zobowiązany do wydania niezbędnych do naliczenia dokumentów. Do wniosku o wyliczenie kapitału początkowego składamy w oryginale dowody potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe, a także wysokość osiąganego wynagrodzenia. Tak jak oryginał traktuje się odpis notarialny dokumentu lub jego kserokopię poświadczoną przez notariusza. ZUS dopuszcza kserokopię książeczki wojskowej, odpisu aktu urodzenia dziecka lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej – po poświadczeniu przez pracodawcę zgodności tych dokumentów z oryginałem. Oryginał dokumentów ZUS zwróci nam z wyjątkiem zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (druku Rp-7).

Przypominamy, że kapitał początkowy obliczany jest osobom, które urodziły się po 31 grudnia 1948 roku i opłacały składki na ubezpieczenie społeczne lub pozostawały w zatrudnieniu przed 1999 rokiem. Kapitał początkowy obliczany jest także ubezpieczonemu urodzonemu przed 1949 rokiem, jeżeli spełnia następujące warunki:

- zgłosił wniosek o emeryturę po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2008 roku i wystąpi o obliczenie

emerytury według nowych, zreformowanych zasad,

- osiągnął powszechny wiek emerytalny, ma okresy składkowe i nieskładkowe wynoszące co najmniej 20 lat w przypadku kobiet, a 25 lat w przypadku mężczyzn (z zastrzeżeniem, iż okresy nieskładkowe mogą być uwzględnione w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 udowodnionych okresów składkowych), kontynuował ubezpieczenia emerytalne i rentowe po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.

Kapitał początkowy obliczany jest na podstawie wniosku o jego ustalenie (druk ZUS Kp-1 – wniosek o ustalenie kapitału początkowego), zgłoszonego albo przed nabyciem prawa do emerytury, albo na podstawie wniosku o ustalenie emerytury – wypełniając odpowiednią część wniosku Rp-1E.

Wniosek rozpatruje i decyzję w sprawie wydaje jednostka ZUS właściwa według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia.

Osoby, którym ZUS wyliczy kapitał początkowy, przy składaniu wniosku o emeryturę nie muszą już ponownie przekazywać dokumentów potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe sprzed 1999 roku oraz wysokość osiąganego wynagrodzenia, złożonych w toku postępowania o ustalenie kapitału początkowego.

Komentarze

Dodaj komentarz