20041903
20041903


Wampirzyca miała być kobietą pochodzenia azjatyckiego. Na jej ślad natrafili w grudniu 1986 r. robotnicy przygotowujący wykopy pod kable energetyczne przy obecnym placu Świętego Krzyża. Zwłoki kobiety były złożone w jamie grobowej w nietypowej pozycji – na brzuchu, bo – jak pisze Wawoczny – „zwyczaj »kładzenia wampira na gębę« po to, »by się w ziemię wgryzał«, był wśród ludu bardzo rozpowszechnionym sposobem zabezpieczania się przed powrotem zmarłych do świata żywych”.Historyk szeroko opisuje również działalność tajemniczego mnicha Rudolfa z nieistniejącego już opactwa w Rudach i jego dzieło „Summa de confessionis discretione”, czyli „Traktat o tajemnicy spowiedzi”. Zdaniem Wawocznego to bezcenny zabytek średniowiecznego piśmiennictwa kaznodziejskiego i zarazem jedno z najważniejszych dzieł do poznania demonologii ludowej. Niektóre praktyki ludowe opisane przez mnicha budzą dziś wręcz obrzydzenie, inne bawią. Przykładowo kobiety chcąc osiągnąć szczęście, „w niedzielę po urodzeniu sadzają dziecko na krowę, naśladując głos kukułki”.Publikacja pisana jest przystępnym językiem i stanowi raczej ciekawą podróż przez dzieje niż suche naukowe opracowanie. Wawoczny posiłkuje się m.in. fachową literaturą polską i niemiecką, tekstami źródłowymi, własnymi wcześniejszymi publikacjami. Autor zaznacza, że opracowanie prezentuje najnowszy dorobek naukowy i tym samym nie powiela wcześniejszych publikacji.Tekst jest uzupełniony wieloma ilustracjami, fotografiami historycznych miejsc, budynków, kopiami archiwalnych dokumentów, rycinami, reprodukcjami obrazów. Spośród tych ostatnich Grzegorz Wawoczny wyróżnia reprodukcje mało znanych w Rybniku „dwóch obrazów czarnowąskich, pokazujących księcia Mieszka i jego żonę Ludmiłę. Na nowożytnym malowidle z wizerunkiem władcy jest sięgająca najdalej, bo aż 1188 roku, oparta na tradycji zakonnej wzmianka o Rybniku”. Reprodukcje obrazów autor zaczerpnął z czasopisma „Der Oberschlesier” nr 12/1928. Ten dowód powinien ukrócić dywagacje wśród historyków i badaczy dziejów na temat początków Rybnika.Materiał ikonograficzny wykorzystany w publikacji pochodzi m.in. ze zbiorów raciborskiego oddziału Archiwum Państwowego, archiwum parafii Bożego Ciała w Jankowicach Rybnickich.

Komentarze

Dodaj komentarz