Studenci psychologii na Uniwersytecie SWPS w Katowicach na wydziale Psychologii w Biznesie i Organizacjach jako miasto pilotażowe swojego projektu wybrali Rybnik. W ramach zajęć dotyczących kampanii społecznych przyjrzeli się tematowi, jakim jest skala zanieczyszczenia powietrza w Polsce i postawom Polaków w tym temacie. Przygotowana kampania obejmuje autorską grafikę i tekst.
– Odwołujemy się w nich do znanego przysłowia: „Nie nabieraj wody w usta”, które sparafrazowaliśmy. Celem naszej kampanii jest zaangażowanie osób, które są świadome problemu zanieczyszczania powietrza np. przez sąsiadów, ale nie wykazują żadnej inicjatywy, aby na to reagować – wyjaśnia Katarzyna Goczoł, jedna z uczestniczek projektu.
Studenci mają nadzieję, że dzięki ich przekazowi więcej osób dowie się o programie Czyste powietrze, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie do wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy oraz przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.
– W ramach kampanii apelujemy: Widzisz? Czujesz? Reaguj! Nie pozwól sąsiadowi decydować o Twoim zdrowiu. Powiedz mu, że może wymienić piec nawet za darmo – dodaje Robert Czech, kolejny uczestnik studenckiego przedsięwzięcia.
Studenci w swojej kampanii zwracają też uwagę na fakt, że co roku z powodu smogu umiera w Polsce ponad 40 000 osób.
– Kierujemy do odbiorców pytanie: Chcesz być jedną z nich? Liczymy, że w ten sposób zachęcimy ludzi do reakcji, do wyrażania swojej niezgody na życie w zanieczyszczonym środowisku i włączenia się do akcji informowania na temat możliwości, z jakich można skorzystać, by zmienić nieekologiczne źródło ogrzewania – uzupełnia Sylwia Skowron.
Do promocji projektu włączyły się rybnickie Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS (Projekt 'Wyjście Smoga') oraz Śląski Ruch Klimatyczny.
– Ponadto promujemy projekt na własnych indywidualnych kontach mediów społecznościowych oraz wśród znajomych z Rybnika, którzy udostępniają na swoich wallach – dodają studenci.
Komentarze