Ireneusz Stajer Umowa podpisana
Ireneusz Stajer Umowa podpisana

Spotkanie odbyło się na parkingu dworca autobusowego. Usłyszeliśmy, że powstanie 1 800 kilometrów nowych linii kolejowych. Dzięki inwestycji czas przejazdu np. z Katowic do Warszawy ma skrócić się do 1 godz. 40 min, a podróż z Rybnika i Jastrzębia-Zdroju do stolicy potrwa około 2 godzin. Proces inwestycyjny jest bardzo zaawansowany.

- To już trzecia umowa na wykonanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego, podpisana w ramach CPK (poprzednie dotyczyły linii  Warszawa – Łódź i Rzeszów – Łętownia), czyli ostatni etap przygotowawczy. Potem ruszy budowa - mówił Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak dodał, powstanie lotnisko, ale też nowy system transportowy w całej Polsce.

– Poprzez takie właśnie inwestycje realizowane w najbliższej dekadzie, nasz kraj dołączy do poziomu średnio rozwiniętych krajów Unii Europejskiej. PCK będzie jednym z motorów rozwojowych gospodarki. Po 1989 roku bowiem kolej likwidowano, a czasem niszczono celowo – zaznaczył zastępca szefa resortu.

Takiej degradacji kolei doświadczyło też Jastrzębie. Bardzo istotnym elementem CPK będzie więc budowa linii kolejowych dużych prędkości, ale również połączeń regionalnych, aglomeracyjnych i dojazdowych. Inwestycje te wspiera Komisja Europejska, która dała pieniądze m.in. na prace przygotowawcze do budowy linii transgranicznej Katowice - Ostrawa. 

- Jedna – szósta środków przeznaczonych przez Wspólnotę na tego typu przedsięwzięcia infrastrukturalne trafi do Polski. Najwyższe oceny dostały projekty przegotowane przez CPK – wskazał wiceminister. 

Mówił, że jest też wymiar społeczny, bardzo istotny właśnie w 90-tysięcznym Jastrzębiu. To największe polskie miasto wykluczone z transportu kolejowego. Wskutek dewastacji infrastruktury, mieszkańcy nie mogą korzystać z taniego, efektywnego transportu kolejowego. CPK będzie wymazywał te „białe plamy”.

Horała komplementował i podziękował posłowi Grzegorzowi Matusiakowi, który od lat zabiegał o przywrócenie do Jastrzębia połączeń kolejowych. Wraz wojewodą Jarosławem Wieczorkiem i szefem Rady Miasta Jastrzębia Zdroju Tadeuszem Sławikiem był dobrym duchem przedsięwzięcia. 

- Po to jest ten projekt, by Jastrzębie trafiło na mapę połączeń kolejowych nie tylko w Polsce, ale i międzynarodowych. Szybkie koleje połączą nasz kraj, Czechy, Słowację i Węgry – mówił Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny. 

- Ten dzień jest dla nas bardzo ważny. Spełniają się marzenia, które mieliśmy razem z radnym Sławikiem. Dzięki kolei Jastrzębie ma szansę na powrót do świata. Wykluczono nas z niego w 2008 roku, likwidując ostatnią linię kolejową – przypomniał poseł Grzegorz Matusiak. 

Dodał, że szybka kolej przyciągnie do miasta inwestorów. W niedługim czasie będzie też realizowany drugi projekt Kolej Plus, z którego skorzystają samorządy naszego regionu.

Wojewoda Jarosław Wieczorek skupił się głównie na inwestycjach w całym regionie. Mówił o rosnącym znaczeniu lotniska Pyrzowice czy dokończeniu śląskiego odcinka A1 

- To ważny dzień dla naszych mieszkańców, bo daje realną szansę na to, że kolej wróci do Jastrzębia. Marzenia się spełniają. Działania, które podejmowaliśmy od wielu lat przynoszą efekt i skutek. W 2012 roku wpisaliśmy do strategii miasta właśnie powrót kolei, choć wiele osób mówiło, że to nie realne. W 2017 roku powstało opracowanie, dowodzące, że to możliwe. Pukaliśmy z nim do wielu drzwi: ministerstwa, PKP - podkreślił wiceprezydent Jastrzębia Roman Foksowicz. - Wybór dworca autobusowego na podpisanie umowy nie jest przypadkowy. Za kilka lat nieopodal może powstać główny dworzec kolejowy, gdzie będą zatrzymywały się szybkie pociągi. W pobliżu mamy wiele osiedli mieszkaniowych. Miejsce na taką inwestycję wskazywane jest w analizach – dodał. 

Przedstawiciel konsorcjum wykonawców Cezary Saganowski, prezes Egis Poland, odczytał list Ambasady Francji, w którym wyrażono zadowolenie, że ekologiczne inwestycje transportowe mogą być realizowane z udziałem firm francuskich.  
  
 

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

  • Marysia 21 lipca 2021 23:49Grzesiu a pisalem juz Wam ,na Dubielcu na wiadukcie jest tak szeroko ze zmiescimy tam i pociagi i od strony wschodniej na polach gdzie Janek chowal chemiczne truskawki nawet cala baze autobusowa przy obwodnicy. Dobry wylot ,dobry wlot i dobry odlot.
  • Inspektor 22 lipca 2021 11:24..........Ostatnio wiele się pisze i mówi o zagrożeniach na drodze ,szczególnie dużo o pijanych kierowcach . Problem istotnie jest lecz ciekawe, że szczególnie głośny jak trzeba w drakoński sposób podnieść mandaty . Dziwi jednak fakt, iż ludzie którzy o tym trąbią nagle zdecydowali się jakby na złość kierowcom także trzeźwym wpuścić na pasy z pierwszeństwem już nawet zbliżających sie pieszych i to często całkowicie nieoświetlonych gdy na odwrót to pojazdy są oświetlone. Wchodzi taki jeden z drugim ugruntowany w przekonaniu że jest KRÓLEM-- w czarnych ubraniach ,wieczorową porą ,deszcz ,mżawka ,szaro z nieoświetlonego pobocza --zdjęcie wysłałem w załączniku_ a ustawodawca który do tego doprowadził wskazuje pijanych!-- ...Tylko Kto więcej tragedii spowodował/uje takim głupim prawem które nie definiuje dostatecznie dobrze zachowanie pieszego ,-"-zatrzymaj się ,spojrzyj na lewo ,prawo ,znowu w lewo -jak jedzie jeden ,dwa pojazdy przepuść i dopiero kontynuuj" -. Lecz Polska to kraj idiotów . Nie tylko przestępstwa drogowe ,także sądowe a nawet legislacyjne czyli uchwalanie zabójczego prawa Panie Premierze. Panowie Posłowie ,nie czujcie się niewinni.!
  • mieszkaniec 23 lipca 2021 12:53W oczach kamer mamy studium na kolej Katowice-Ostrawa z łącznicą do Jastrzębia w rzeczywistości utrudniamy możliwość budowy tej łącznicy oraz odbudowę realnej linii Wodzisław – Jastrzębie przez PKP PLK źle robionym rondem w Jastrzębiu Moszczenicy. https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2282974395166646

Dodaj komentarz