Pixabay Przez nasz region będą mknęły pociągi z prędkością nawet 250 km na godzinę
Pixabay Przez nasz region będą mknęły pociągi z prędkością nawet 250 km na godzinę

Ireneusz Stajer

Planowany przebieg linii szybkiej kolei w regionie wywołuje ogromne emocje. Proponowane warianty oprotestowali najpierw mieszkańcy Żor – Baranowic, a następnie Żor – Rownia, co szeroko relacjonowały „Nowiny”. I oto mamy efekt. Władze Żor wycofały się się z popierania lokalizacji budowy linii kolejowej nr 170 na swoim odcinku wzdłuż autostrady A 1.

- Spośród zaprezentowanych wariantów, najkorzystniejszy dla Żor jest bez wątpienia ten pomarańczowy, który w niewielkim stopniu przebiega przez nasze miasto – zaznacza teraz prezydent Waldemar Socha. - To właśnie ten wariant będziemy w pierwszej kolejności popierali. Staramy się o taki przebieg linii szybkiej kolei, który nie wpłynie negatywnie na losy naszych mieszkańców ani dalszy rozwój miasta, a jednocześnie zapewni żorzanom możliwość korzystania z powstałej infrastruktury, poprzez bliskość stacji kolejowej – podkreśla włodarz.

Przypomnijmy, że w pierwszej wersji promowano przebieg linii kolejowej nr 170 (Katowice-granica państwa-Ostrawa) w Żorach poprzez Baranowice. Po ujawnieniu wariantów rozpętała się burza. Propozycji sprzeciwiali się między innymi mieszkańcy przysiółka Szoszowy, którzy wyszli na ulicę Pawła Stalmacha, by zaprotestować nie wobec samej inwestycji, ale planowanej lokalizacji nowych torowisk. 

Wszyscy szukaliśmy cichego i spokojnego miejsca, a za ogrodzeniem będziemy mieli pędzące 250 kilometrów na godzinę Pendolino. Linia szybkiej kolei naruszy biosystem Parku Krajobrazowego "Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich" - mówiła Irena Przeliorz. W zablokowanie wariantów baranowickich mocno zaangażował się zarząd i rada dzielnicy. Przygotowano ulotki, które trafiły do większości domów.

Okazało się też, że w grę nie wchodzi najmniej dokuczliwy dla baranowiczan wariant wzdłuż istniejącej linii kolejowej w kierunku Pawłowic. Przebudowę torowiska dla rozpędzających się do 250 kilometrów na godzinę pociągów np. Pendolino uniemożliwiły bowiem trudne warunki techniczne. Teren w części znajduje się na obszarze górniczym. Podniesiono również problem zbyt wielu właścicieli gruntów, po których biegnie linia.   

Potem nagle najkorzystniejszą wersją okazała się ta wzdłuż autostrady i ulicy Kasztanowej w Rowniu. Propozycja nie spodobała się wielu mieszkańcom, zwłaszcza tym, którzy musieliby żyć w kleszczach szybkiej kolei i autostrady.  - Dlaczego znowu nasza dzielnica? Przeżywaliśmy już ciężkie lata związane z budową A1: wyburzeniami dziesiątków domów, niszczeniem dróg i terenów zielonych, ludzkimi tragediami – oponowali mieszkańcy.  

Popierany obecnie przez miasto wariant pomarańczowy, jest zbieżny z planowanym przebiegiem autostrady jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku. Trasa biegnie w większości terenem niezabudowanym, częściowo w lesie, a fragmentami na skraju lasu, na granicy Żor i Rybnika. Co ważne, Pendolino zatrzymywałoby się na przystanku Żory – Północne. Pytanie, czy i ta lokalizacja nie wywoła protestów? 

Przedstawiciele firmy Egis Poland Sp. z o.o., która na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. opracowuje projekt Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice-granica państwa-Ostrawa zaprezentowała właśnie wszystkie obecnie brane pod uwagę przebiegi tras.

- Szczegółowe informacje dotyczące projektowanego odcinka zostaną w najbliższym czasie zamieszczone na stronie internetowej CPK. Uruchomienie tej strony planowane jest w pierwszym tygodniu stycznia 2022 roku – poinformował żorski ratusz.

Ruszyły też kolejne konsultacje społeczne.

- Prosimy o kierowanie wszelkich wątpliwości oraz pytań drogą elektroniczną na adres konsultacje.stes@egis-poland.com lub drogą pocztową na adres Egis Poland Sp. z o.o., ul. Domaniewska 39A, 02-672 Warszawa z dopiskiem w tytule „konsultacje społeczne – „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa” - apeluje urząd miasta.

Spotkanie konsultacyjne, dotyczące przebiegu wszystkich alternatywnych tras szybkiej kolei na terenie Żor odbędzie się we wtorek, 8 lutego o godz. 17 w kinie „Na Starówce” ulicy Kościuszki.

O ile władze Żor nie mają zastrzeżeń do wersji pomarańczowej, Rybnik już tak.

- Widzimy szansę rozwojową w linii kolejowej wysokich prędkości, która byłaby łatwo dostępna dla mieszkańców i zapewniała dostępność miasta dla gości, w tym dla inwestorów. Jednak nie zgadzam się na dzielnie dzielnicy Kłokocin – wyjaśnia Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. - Rozumiem potrzebę rozwoju kolei, ale nie może ona się odbywać kosztem mieszkańców. Celem tej inwestycji powinno być zminimalizowanie kosztów społecznych, dlatego opowiadam się za przebiegiem linii wzdłuż autostrady i oczekuję od spółki, która przygotowuje przebieg trasy pełnego przygotowania i wskazania przebiegu linii po poszczególnych działkach – dodaje włodarz.

Jak uważa rybnicki ratusz, przebieg linii nie jest obojętny dla jakości życia mieszkańców. W efekcie analiz przeprowadzonych na wcześniejszym etapie (podczas sporządzania Wstępnego Studium Lokalizacyjnego) ustalono, że jedyny możliwy przebieg nowej linii kolejowej przez aglomerację rybnicką wiedzie wzdłuż autostrady A1, zaś samo Jastrzębie-Zdrój może zostać skomunikowane wyłącznie poprzez odnogę od głównej linii.

- Na obecnym etapie rozpatruje się cztery główne warianty przebiegu przez teren aglomeracji rybnickiej, gdzie różnice pomiędzy wariantami uwidaczniają się na różnych odcinkach projektowanej trasy – informuje magistrat.

Spotkanie konsultacyjne organizowane przez spółkę Egis Polska, dotyczące przebiegu wszystkich alternatywnych tras szybkiej kolei na terenie Rybnika odbędzie się w czwartek, 3 lutego o godz. 17 w Centrum Inicjatyw Lokalnych w dzielnicy Kłokocin, przy ulicy Brackiej.

Z materiałami spółki Egis Polska dotyczącymi wariantów linii 170 w Rybniku i Żorach można zapoznać się na stronach: https://www.rybnik.eu/dla-mieszkancow/aktualnosci/aktualnosc/nowa-linia-kolejowa-przez-rybnik oraz https://www.zory.pl/dla-mieszkancow/aktualnosci/aktualnosc/nowe-warianty-przebiegu-tras-kolejowych-przez-zory-w-ramach-inwestycji-centralnego-portu-komunikacyjnego.

Komentarze

Dodaj komentarz