Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny

13 stycznia w Urzędzie Gminy Godów odbyła się telekonferencja z przedstawicielami firmy Egis, opracowującej warianty przebiegu linii kolejowej. Uczestniczyli w niej: wójt gminy Godów - Mariusz Adamczyk, wójt Gorzyc - Daniel Jakubczyk, wójt Mszanej - Mirosław Szymanek oraz zastępca prezydenta Wodzisław Śl. - Wojciech Krzyżek. Podczas telekonferencji był obecny także Tomasz Wójcik, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.

Gminy nie akceptują przedstawionych wariantów

Podczas spotkania zostały omówione rozwiązania drogowe wokół czterech wariantów przebiegu linii kolejowej nr 170 Ostrawa-Katowice. Reprezentanci strony samorządowej zwrócili uwagę, że dwa warianty przedstawionych wykonawcę (72 i 74), zakładają budowę łącznika linii nr 170 przez obszar, w którym projektowana jest Droga Główna Południowa. Przypominamy, że droga ta ma połączyć Wodzisław Śląski, Pszów, Rydułtowy, Godów, Jastrzębie-Zdrój oraz Pawłowice ze zjazdem autostrady A1 w Mszanie. Wybór jednego z wariantów wiązałby się z ingerencją w tereny inwestycyjne oraz nowymi wyburzeniami i wysiedleniami.

- Warianty te, wcześniej nie konsultowane, są dla nas nie do zaakceptowania. Odbiegają one od wcześniejszej propozycji, którą z wielkim trudem udało się zaakceptować z udziałem lokalnej społeczności - podkreśla Wójt Gminy Godów Mariusz Adamczyk.

Przedstawiciele spółki CPK podczas telekonferencji przyznali także, że firma Egis już zarekomendowała już inwestorowi preferowany wariant, jednak na ten moment nie chce ona podać jaki, aż nie zostanie on zaakceptowany przez Marcina Horałę, pełnomocnika rządu ds. CPK.

Sprzeciw Rady Gminy Godów i Wójta Gminy Godów

Rada Gminy w Godowie wyraziła sprzeciw wobec przedstawionych nowych propozycji przebiegu linii kolejowej na odcinku Katowice - Ostrawa na terenie gminy Godów. Warto przypomnieć, że pismem z 20 grudnia 2021 Wójt Gminy oraz Rada Gminy Godów wyraziły jednogłośne stanowisko, iż spośród zaproponowanych wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez teren Gminy Godów, jedyny akceptowalny to wariant 64A. Następnie w styczniu zostały przedstawione wszystkie warianty przebiegu linii kolejowej na zebraniach rad sołeckich, na których również został zaopiniowany pozytywnie tylko wariant 64A.

W dniu 21 listopada 2022 roku do Urzędu Gminy wpłynęły koncepcje rozwiązań drogowych w obrębie planowanej inwestycji CPK. Po analizie okazało się, że różnią się one od tych zaopiniowanych pozytywnie. Planowane przebiegi szybkiej kolei oraz rozwiązania drogowe w żadnym przypadku nie uwzględniają projektowanej Drogi Głównej Południowej. Biorąc pod uwagę braku jakichkolwiek konsultacji społecznych dla przedstawionych wariantów, przedstawiciele strony samorządowej wyrazili sprzeciw wobec tych propozycji.

Komentarze

Dodaj komentarz