Codzienne zakupy spożywcze, opłacanie rachunków, usługi fryzjerskie i kosmetyczne, bilety, parkingi, ubezpieczenia – wszędzie tam Polacy coraz chętniej płacą bezgotówkowo. Z badania, które przeprowadzono na zlecenie Fiserv Polska*, wynika, że regularnie kartą, telefonem lub zegarkiem płaci już 70% naszych rodaków. 41% respondentów wybiera płatności bezgotówkowe zawsze, gdy tylko ma taką możliwość, 19% – kilka razy w tygodniu, a 10% – raz w tygodniu.
Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Płatności bezgotówkowe są szybsze i bezpieczniejsze niż transakcje z użyciem gotówki. Klienci nie muszą nosić przy sobie portfela z większymi sumami pieniędzy, przedsiębiorcy w tym samym czasie mogą obsłużyć więcej osób (odchodzi im konieczność wydawania reszty, a kasa fiskalna zintegrowana z terminalem eliminuje potrzebę ręcznego wprowadzania kwoty transakcji ponownie na terminalu).
Przyszłość płatności bezgotówkowych
Co wszystko to oznacza z punktu widzenia przedsiębiorców? Przede wszystkim to, że jeśli chcą odpowiadać na potrzeby klientów, utrzymywać ich i pozyskiwać nowych, muszą otwierać się na nowe technologie i najwyższe standardy obsługi – także w zakresie płatności bezgotówkowych. Polacy jasno opowiadają się bowiem za tym, by możliwość płacenia kartą albo smartfonem była dla nich dostępna wszędzie.
Według badania przeprowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa** konsumentom najbardziej brakuje obsługi transakcji bezgotówkowych na targowiskach i bazarach (48%), w publicznych toaletach (43%) oraz podczas imprez plenerowych (41%), gdzie oferowane są m.in. usługi gastronomiczne.
Przedsiębiorcy coraz bardziej otwarci na płatności bezgotówkowe
Ważnym elementem w popularyzacji transakcji bezgotówkowych w naszym kraju jest Program Polska Bezgotówkowa, prowadzony przez agentów rozliczeniowych i wydawców kart płatniczych przy współpracy ze Związkiem Banków Polskich oraz sektorem publicznym. Jest on skierowany do właścicieli małych i średnich firm. Koszt terminala płatniczego w Programie to 0 zł przez rok bądź do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł.
Oczywiście nie bez znaczenia jest także aspekt edukacyjny Programu i uświadamianie przedsiębiorcom, jak wiele korzyści niesie dla ich biznesu obsługa płatności bezgotówkowych. Ma to potwierdzenie w liczbach – do końca 2022 r. z Programu skorzystało 408 tys. firm, które otrzymały ponad 560 tys. terminali. Za ich pomocą obsłużono ponad 1,3 mld transakcji o wartości ponad 75 mld zł***.
Gotówka w najbliższych latach nie zostanie całkowicie wyeliminowana z obiegu, ale znaczenie transakcji bezgotówkowych w handlu, usługach i sektorze publicznym będzie rosło. Warto być na to gotowym.
* Ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/ponad-70-proc-polakow-regularnie-placi-bezgotowkowo/ Dostęp: 27.06.2023.
** Gdzie Polakom nadal brakuje płatności bezgotówkowych? Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/gdzie-polakom-nadal-brakuje-platnosci-bezgotowkowych Dostęp: 27.06.2023.
*** Polska Bezgotówkowa końcy 2022 rok miliardową transakcją. Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/polska-bezgotowkowa-konczy-rok-2022-miliardowa-transakcja Dostęp: 27.06.2023.
Komentarze