Materiał partnera
Materiał partnera

Crossminton to wyjątkowo szybki sport, który łączy w sobie cechy badmintona, squasha i tenisa ziemnego. 

Od czego zaczęła się przygoda crossmintona?

Na przełomie XX i XXI wieku wynaleziono shuttleball, grę opracowaną przez Billa Brandesa, człowieka poszukującego rozwiązania mogącego przyspieszyć sporty rakietowe i zmianę tempa na znacznie wyższe. W 2001-szym roku nazwę przemianowano na speed badminton czy speedminton, drugą nazwę z czasem zastrzeżono przez firmę oferującą sprzęt do crossmintona. Jednak co i rusz można znaleźć odniesienia do tego sportu.

Crossminton - różne wariacje

  • Fun Match

Używając znaczników, ustawia się „bramki” o dowolnej szerokości, w dowolnej odległości od siebie. W tym wariancie zawodnicy bronią po prostu swoich „bramek” (punkty zdobywa się gdy lotka przekroczy linię „bramki” przeciwnika). Im mniejsza odległość między „bramkami”, tym szybsza gra. Im szersze „bramki” tym bardzej wymagający trening.

  • Match (singiel)

Celem tego wariantu gry jest trafienie lotką w pole przeciwnika. Jeżeli lotka spadnie poza pole, przeciwnik otrzymuje punkt. Te można zdobyć również w wyniku błędów przeciwnika (lotka dotknie zawodnika lub jego ubrania, zawodnik odbije lotkę dwa razy w jednej wymianie). Jeśli gracz odbije lotkę, która spadała poza boisko, wzorem innych sportów uderzenie jest zaliczone a gra kontynuowana. Cały mecz składa się z 2 setów rozgrywanych do 16 punktów (w przypadku remisu 15:15 gra trwa do czasu uzyskania przez jednego z zawodników przewagi 2 punktów). Przy remisie w setach, rozgrywany jest trzeci set, na zasadach best-of-three. Zmiana serwującego następuje co 3 serwisy (w przypadku remisu 15:15 co jeden serwis). Wymiana strony następuje po każdym secie, a w trzecim secie w połowie, po uzyskaniu 8 punktów przez jednego z zawodników. Lotkę (speedera) wprowadza się do gry serwując z dołu, w odległości dwóch trzecich od przedniej linii pola. Serwis znad głowy jest zabroniony..

  • Match (debel)

W meczu deblowym dwaj gracze z jednej drużyny zajmują wspólne pole gry. Jeden z nich gra na z przodu, a drugi jest graczem z tyłu pola. W trakcie wymiany lotek tylna stopa zawodnika z tylnej strefy nie może znaleźć się przed tylną stopą partnera grającego z przodu. To jest uważane za błąd i powoduje utratę punktu. Zmiana pozycji następuje po każdym serwisie, tj.. ten kto serwuje, gra w strefie tylnej. Pozostałe zasady, czyli punktowanie, zmiana serwisu i zmiana stron są takie same jak w grze pojedynczej, singlowej.

Gdzie znajdę sprzęt do crossmintona?

Gotowe zestawy, rakiety, lotki (speedery), linie oraz znaczniki znajdziecie w profesjonalnych sklepach sportowych. Najczęściej w takich, które stawiają na sporty rakietowe, np. badmin.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz