Droga jeszcze na mapach


Szacunkowa wartość całej inwestycji wynosi ponad 180 mln zł, z czego 79 procent pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej. Decyzja w tej sprawie zapadła w marcu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Do uruchomienia tych środków jednak daleka droga. Ostatnie słowo będzie należało do Komisji Europejskiej.
– To dla nas ogromny sukces. Droga Główna Południowa jest priorytetową inwestycją Jastrzębia Zdroju, gdyż zdecydowanie poprawi jakość połączeń miasta i jego okolic, skomunikuje tereny inwestycyjne z drogami krajowymi i międzynarodowymi – podkreśla prezydent miasta Marian Janecki.
Inwestycja wpisuje się w priorytety Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, ma ponadregionalny charakter i kluczowe znaczenie dla regionu. Została pozytywnie zaopiniowana przez zarząd województwa, w związku z czym należało już tylko dopilnować, by utrzymała się na liście rekomendowanych do dofinansowania podczas oceny w ministerstwie.
Z grona siedmiu projektów komisja powołana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ostatecznie zatwierdziła pięć. Oprócz jastrzębskiej inwestycji na liście znalazły się także projekty pn. „Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach”, „Dostawa elektrycznych zespołów trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych” oraz dwa projekty drogowe z Bielska-Białej i Bytomia.
Droga Główna Południowa będzie przebiegać od gminy Pawłowice wzdłuż ulicy Pszczyńskiej. Przed skrzyżowaniem z ul. Korfantego i ul. Dębina, na skraju lasu skręci w prawo, przetnie tory kolejowe oraz drogę dojazdową do składowiska odpadów komunalnych. Pobiegnie równolegle do ul. Dębina, skręci za os. Zofiówka w lewo, przetnie tory kolejowe, ul. Rybnicką, Pochwacie i Długą, przetnie ul. Połomską, dalej będzie biegła w kierunku KWK Jas-Mos, za kopalnią skręci w lewo do ul. Wodzisławskiej w Mszanie.
Szerokość jezdni wyniesie siedem metrów, natomiast poboczy 2,5 m. Na odcinku wzdłuż ulicy Pszczyńskiej powstanie droga dwujezdniowa, a na pozostałej części jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu. W zakres zadania wchodzi budowa skrzyżowań z ulicami Pszczyńską, Dębina, Rybnicką, Pochwacie, Długą, Połomską i Wodzisławską. Konieczne będzie także wykonanie mostów.
Obecnie trwają przygotowania do tej inwestycji. Gotowa jest dokumentacja techniczna pierwszego etapu: od Pawłowic do skrzyżowania z ul. Rybnicką. Miasto doszło też do porozumienia z Jastrzębską Spółką Węglową w sprawie przebiegu drogi w sąsiedztwie kopalni Jas-Mos. Trwa też wykup gruntów. Na odcinku pierwszego etapu miasto wykupiło już 80 procent nieruchomości. Pochłonęło to 2 mln zł.
– Realnie patrząc, prace budowlane mogą ruszyć w drugiej połowie 2009 roku – mówi Maria Pilarska, naczelnik Wydziału Inwestycji i Infrastruktury Komunalnej Urzędu Miasta.

Komentarze

Dodaj komentarz