Będzie druga e-karta

Przedstawiciele Mennicy Polskiej w Warszawie przygotowują dla Międzygminnego Związku Komunalnego z siedzibą w Jastrzębiu wzory karty miejskiej, która w przyszłości ma zastąpić papierowe bilety miesięczne i okresowe. Jej wprowadzenie będzie pierwszym krokiem do uruchomienia pełnego systemu biletowego tzw. e-biletu.
Benedykt Lanuszny, dyrektor biura MZK i członek zarządu związku, podkreśla, że już najwyższy czas, wzorem innych miast polskich, pożegnać się z tradycyjnymi biletami i zamienić je na wielofunkcyjne karty miejskie. Pasażerowi nie będą wtedy martwili się, że nie ma gdzie kupić papierowych biletów, w efekcie ryzykuje się jazdę na gapę, co oczywiście grozi mandatem. – Na początek rozważamy wprowadzenia plastikowej karty biletowej, która pozwoli pasażerowi na wykupienie biletu okresowego miesięcznego, rocznego lub tygodniowego. Jeśli posiadacz takiej karty zgodzi się na umieszczenie na nim swoich danych osobowych wraz ze zdjęciem, wówczas nie będzie potrzebny mu dowód tożsamości – mówi dyrektor. Po upłynięciu ważności biletu pasażer będzie mógł doładować kartę na kolejny okres. Będzie mógł tego dokonać m.in. w kioskach, a kontroler dysponujący niewielkim czytnikiem sprawdzi dokument w autobusie. Wprowadzenie kart MZK planuje w 2010 roku. Zaletą takiego rozwiązania będzie również możliwość sprawdzania kontrolera. Wreszcie będzie bowiem wiadomo, ile osób wylegitymował i w jakim czasie. Uzyska się więc miarodajne źródło oceny jego pracy.
Dopiero po wprowadzeniu biletu okresowego W MZK zaczną się przymiarki do korzystania z biletu jednorazowego. Wymaga to bowiem zamontowania w autobusach czytników, które będą potrącały impulsy. Zakup takiego sprzętu jest niestety dość kosztowny. Wypada dodać, że wyposażenie jednego autobusu to wydatek ok. 30 tys. zł. Jeśli weźmie się pod uwagę liczbę autobusów, które kursują po regionie pod szyldem MZK, kwoty robią się naprawdę ogromne.

Komentarze

Dodaj komentarz