Autostrada cieszy kierowców, samorządowców. To szansa, którą muszą wykorzystać / Dominik Gajda
Autostrada cieszy kierowców, samorządowców. To szansa, którą muszą wykorzystać / Dominik Gajda
Gigantyczna inwestycja drogowa, jaką jest autostrada A1, generuje gospodarczy rozwój miast i gmin, przez które przebiega. We wszystkich prowadzi się inwestycji drogowe, a na wiele prac ogłoszono przetargi. Poprawa i modernizacja układu drogowego w mieście jest jednym z priorytetów władz Rybnika. Są to działania podporządkowane skomunikowaniu Rybnika z A1, jak np. przebudowa odcinka drogi krajowej nr 78 (Gliwice – Chałupki). – Ostatnim przykładem lepszego połączenia miasta z A1 jest modernizacja odcinków dróg wojewódzkich: 935 i 925 w obrębie Rybnika. Po ubiegłorocznym remoncie ul. Wyzwolenia i rozpoczętej już przebudowie wiaduktu nad torami na ul. Raciborskiej, przyszedł czas na modernizację fragmentu tej ulicy od skrzyżowania z ulicami Kwiotka i Grota-Roweckiego do granicy miasta z Rydułtowami – wyjaśnia Krzysztof Jaroch, naczelnik wydziału promocji i informacji rybnickiego magistratu.
Z kolei w Żorach rok temu ruszyła budowa północnej obwodnicy miasta. Połączy ona krajową drogę nr 81 z autostradą. Miasto przeznaczyło na ten cel prawie 90 mln zł. Część pieniędzy (ponad 32 mln zł) pochodzi z dotacji unijnych. Drogowym placem budowy stanie się też Jastrzębie Zdrój. – W 2008 roku zakończyliśmy modernizację ul. Armii Krajowej, ważnej z gospodarczego punktu widzenia, gdyż jest jedynym łącznikiem z Jastrzębską Strefą Aktywności Gospodarczej, a w przyszłości będzie stanowić połączenie z A1 – relacjonuje rzecznik jastrzębskiego magistratu Katarzyna Wołczańska. Natomiast termin składania ofert na budowę Drogi Głównej Południowej na odcinku od ul. Pszczyńskiej do węzła autostrady w Mszanie, mija w bieżącym miesiącu. Koszt jastrzębskiego fragmentu tej arterii wyniesie około 267 mln zł, z czego 147 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych, a 29 mln dołoży urząd marszałkowski. Trwa też procedura przetargowa na modernizację drogi wojewódzkiej nr 937 w Jastrzębiu Zdroju, czyli ul. 11 Listopada.
W tyle nie pozostaje również Wodzisław Śląski. Główną inwestycją mającą na celu udrożnienie ruchu w mieście oraz sprawne połączenie centrum z A1 jest budowa drogi zbiorczej. Prace obejmują wykonanie nowego wiaduktu nad torami kolejowymi, nowego odcinka od ul. Marklowickiej do 26 Marca wraz z rondem przy ul. Rybnickiej oraz przebudowę ul. Matuszczyka. Wartość inwestycji wynosi 50 mln zł. Budowę planuje się zakończyć z początkiem 2012 roku. Nieco z dala od A1 znajduje się Racibórz, ale i tam inwestują w drogi, jak choćby modernizując ulice Bogumińską i Hulczyńską. Wiceprezydent miasta, Wojciech Krzyżek uważa, że szczególne znaczenie dla Raciborszczyzny będzie miała Regionalna Droga Racibórz – Rybnik – Żory – Pszczyna, która w zamyśle, w południowej części województwa śląskiego połączy cztery drogi krajowe: nr 45, nr 78, nr 81 oraz nr 1.
Gospodarze gmin podkreślają zalety bliskości autostrady, ale by je wykorzystać, należy też coś od siebie zaproponować. – W pobliżu węzła A1 Gorzyczki – Wierzniowice utworzyliśmy strefę gospodarczą – mówi wójt gminy Gorzyce Piotr Oślizło. Bezpośrednią korzyść wójt gminy Świerklany, Stanisław Gembalczyk upatruje w zwiększonych wpływach z podatku od nieruchomości zlokalizowanych przy zjeździe z A1. Z kolei gmina Mszana jest w trakcie opracowania nowego planu zagospodarowania gminy, m.in. w rejonie A1. – Tereny te przeznaczymy na działalność usługową i logistyczną – zapowiada wójt Mszany Jerzy Grzegoszczyk. Spore szanse dla gminy Godów widzi jej wójt Mariusz Adamczyk, wskazując, że gmina posiada tereny inwestycyjne funkcjonujące w ramach ekonomicznej Podstrefy Jastrzębsko-Żorskiej.
Dużą wagę do promocji swych gospodarczych walorów przykłada też miasto i gmina Czerwionka-Leszczyny. Gmina ma 170 ha przeznaczonych pod inwestycje. – Zdajemy sobie sprawę, że autostrada jest naszą szansą i z pewnością ją wykorzystamy – stwierdza burmistrz Wiesław Janiszewski.
Natomiast wiodące miasta regionu swoje oferty inwestycyjne reklamują w całej Europie, czekając na ukończenie budowy A1, i na biznesmenów z prawdziwego zdarzenia. – Sama autostrada nie jest dla przedsiębiorców bodźcem inicjującym inwestycję, ale czynnikiem, który wpływa na konkretną jej lokalizację – komentuje Andrzej Zabiegliński wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA, zarządzający Podstrefą Jastrzębsko-Żorską. – Praktyka wskazuje, że tereny inwestycyjne zlokalizowane w pobliżu autostrady zyskują na atrakcyjności. W naszym przypadku A1 otworzy region nie tylko na kontrahentów krajowych, ale i zagranicznych, jak to się stało w przypadku już istniejących fabryk Opla w Gliwicach czy Hyundaia w czeskich Nosovicach.
1

Komentarze

  • Marek - Leszczyny A propo autostrady 08 kwietnia 2010 09:12Słowo do p.Burmistrza Janiszewskiego , kto i kiedy naprawi drogi w gminie Czerwionka-Leszczyny rozjeżdżone na amen przez budowniczych autostrady? Rybnik i inni budują drogi dojazdowe do niej a wystarczy zjechać w Bełku na Rybnik , jak na kartoflisko. To samo w Czuchowie i Dębieńsku o drodze przez centrum Czerwionki nie wspominając.Droga przez Szczejkowice przed zamknięciem już się rozlatywała.Pytam kto to naprawi i kiedy? Na autostradzie świat się nie kończy jest bardzo dobrą inwestycją tylko co z resztą gminy ?

Dodaj komentarz