Zdaniem wielu kierowców, likwidacja prawoskrętu na Żorskiej utrudni zmotoryzowanym wjazd do Rybnika / Ireneusz Stajer
Zdaniem wielu kierowców, likwidacja prawoskrętu na Żorskiej utrudni zmotoryzowanym wjazd do Rybnika / Ireneusz Stajer

Ścieżki rowerowe są potrzebne. Dlaczego jednak kosztem zmotoryzowanych? - pytają kierowcy samochodów. Od marca trasa dla jednośladów powstaje w pasie ulicy Żorskiej, która jest drogą wojewódzką. Roboty potrwają do października, a koszt wyniesie 2,78 miliona złotych.

Przy okazji zniknie prawoskręt w rejonie stacji paliw Lotos i Restauracji McDonald's. To nie podoba się większości kierowców, których zapytał reporter „Nowin”. Takiemu rozwiązaniu są niechętni właściciele „czterech kółek” głównie z wschodnich i południowo – wschodnich dzielnic Rybnika oraz ci, którzy dojeżdżają z rejonu Żor i Pszczyny.

- Likwidacja tego pasa jezdni utrudni ruch samochodowy. Zresztą już to widzimy, bo trwają prace i prawoskręt został wyłączony z użytkowania. Obawiam się korków. Na pewno z prawoskrętem jeździło się łatwiej. Często poruszam się tędy do centrum miasta, więc mam wyrobione zdanie na ten temat – mówi Emilia Konsek z Rybnika.

- Brak prawoskrętu może utrudnić jazdę. Nie poruszam się rowerem, głównie samochodem. No cóż, zobaczymy co się będzie działo, gdy prace dobiegną końca. Pomysł z likwidacją ronda na Mikołowskiej również był mocno krytykowany. Tam sytuacja zmotoryzowanych polepszyła się, dzięki wprowadzeniu sygnalizacji świetlnej. Dajmy szansę inwestorowi także na Żorskiej, sprawdźmy jakie będą skutki przebudowy drogi? Na pewno dostosuję się do zmiany organizacji ruchu w tym miejscu – radzi Grzegorz Pieda z Czerwionki-Leszczyn.

Hanna Ostrowska z Rybnika: Nie bardzo mi się to podoba. Widzi pan, jaki już jest korek. Zanim ruszyła przebudowa, można było szybciej zjechać w kierunku centrum. Ścieżki rowerowe też są ważne. Do pracy dojeżdżam jednośladem, więc na pewno się przyda. Ale nasuwa się pytanie, dlaczego robi się to kosztem prawoskrętu? Boję się, co to będzie się działo po wakacjach...
Karol Bartniczek z Żor: Likwidacja prawoskrętu zdecydowanie utrudni przejazd. Pojawią się korki. Każdy bowiem prawoskręt stanowi ułatwienie dla kierowców, na pewno skraca drogę i przyspiesza przejazd. Rezygnacja z prawoskrętu na pewno nie jest dobrym pomysłem. Często mamy coś za coś. Jeżdżę rowerem i uważam, że ścieżki dla jednośladów są potrzebne. Zmotoryzowanym pozostaje zjeżdżanie z ronda, ale to prawoskręty rozładowują korki.

To nie pierwszy przypadek likwidacji prawoskrętu na Żorskiej. Swego czasu właściciele „czterech kółek” ostrzegali, że przebudowa Żorskiej w rejonie Ronda Boguszowickiego będzie skutkowała korkami. Częściowo mieli rację, bo swoje trzeba odczekać. Ilość aut oczekujących jednak na wjazd jest umiarkowana, więc nie jest to aż tak uciążliwe.

Co na to w magistracie? - Trudno powiedzieć, że kierowcy są zadowoleni albo niezadowoleni. Nic mi nie wiadomo, jakoby do urzędu wpłynęły jakieś uwagi albo skargi. Słyszałam za to od kierowców, że prawoskręt wprowadza zamieszanie, tamuje płynność ruchu w tym miejscu – odpowiada Agnieszka Skupień, rzeczniczka władz Rybnika.

Jak dodaje, w wielu miejscach na terenie miasta ruch jest płynny czasem nie. - Mamy zarejestrowanych około 110 tysięcy pojazdów. Na miasto liczące około 140 tysięcy ludzi to bardzo dużo. W innych ośrodkach też rośnie ilość samochodów. Budowa nowych dróg nie rozwiązuje problemu. Pieszy i rowerzysta są równoprawnymi użytkownikami ulic jak zmotoryzowani. Mają prawo do ciągów pieszych i ścieżek dla jednośladów. Dlatego tworzymy rozwiązania dla wszystkich tych trzech grup – podkreśla rzeczniczka. Dodaje, że władze chcą wprowadzić w Rybniku zrównoważona politykę komunikacyjną.

- To prawda, coraz trudniej wjeżdżać i wyjeżdżać z Rybnika w godzinach szczytu. Nie będzie lepiej, ale jeszcze gorzej, bo będzie coraz więcej samochodów. Dopóki ludzie nie zaczną myśleć, że czasem warto odłożyć auto i nie podjeżdżać pod same drzwi, ale wsiąść na rower, sytuacja się niem poprawi. Mamy układ komunikacyjny jaki mamy, miasto nie jest z gumy – argumentuje Agnieszka Skupień.

Według rzeczniczki, sytuację poprawi oddanie rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, która wyprowadzi ruch poza miasto. Trasa będzie gotowa jeszcze w tym roku, ale oddana do użytku w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Do tematu wrócimy w środowych "Nowinach".

20

Komentarze

  • rozwój @wacek 16 lipca 2019 22:58Tak sprawny jest transport drogowy, że zjazdy z autostrady w Rowniu często są zakorkowane... Nerwówka, zmęczenie, zatory to na Śląsku normalność dla dojeżdżających autami. Sprytniejsi szukają pracy bliżej miejsca zamieszkania. Po co tracić czas na stanie w korkach? Stanowice, Żory - a chciałbyś pracować na taśmie? Nie, nikt nie chce. Dlatego tam pracują głównie Ukraińcy.
  • wacek rozwój 12 lipca 2019 23:18Sprawna szybka komunikacja to krwioobieg miast. Towary w sklepach ludzie szybko bez zmęczenia i nerwówki w pracy i domu. Zatory drogowe to stan przed ZAWAŁOWY, już widać skutki. Zauważ tam gdzie jest łatwy szybki dojazd duże firmy inwestują, budują hale produkcyjne np: Żory, Stanowice w rybniku głównie sklepy powstają no i kolejne rozwiazania paraliżujące ruch samochodowy.
  • rozwój @Wacek 12 lipca 2019 10:18a z jakich funduszy - jeśli państwowych to jestem za, a jeśli z rybnickich to jestem bardzo przeciw bo dlaczego mamy ciągle inestować w blachosmrody, a nie startupy, rekreacje, tereny zielone, mieszkaniówkę czy sport? Popatrz ile milionów miasto wydaje na słynną drogę P-R. Tak mi przyszło na myśl. Dlaczego bogate koncerny motoryzacyjne nie inwestują w drogi zrzucając to na podatników? Niech oni zaczną budować drogi czy wiadukty skoro to jest w ich interesie.
  • Wacek 10 lipca 2019 16:51"rozwoj" pomyśl.! Jest rozwiązanie. Postawmy na Nowoczesność. Likwidacja wszystkich rond na drogach krajowych/wojewódzkich/powiatowych, zbudowania wiaduktów i bezkolizyjnych skrzyżowań tak jak to od 50 lat robi się w cywilizowanych krajach Afryki Chin i zachodniej części UE.
  • rozwój @lech W Żorach przy wjeździe na A1 10 lipca 2019 13:17tworzą się bardzo duże korki, tak samo między Rondem przy A1, a tym następnym Rowieńskim. Tam nie ma prawoskrętów a korki są i to z roku na rok dłuższe. Nie żebym coś bronił ale co na to powiesz i jakie macie pomysły na rozładowanie korków? A może częściej kursujące elektrobusy?
  • lech korki 10 lipca 2019 08:51Mamy wakacje, czyli ruch mniejszy, a jadąc od strony Żor w godzinach szczytu na pierwszy korek trafiam przy stacji BP. Czasami jest to nawet 30 - 40 samochodów, które czołgają się do ronda z wagonikami. Drugi korek mamy przy Lotosie - tam przed godziną ósmą rano trzeba odstać 3-5 minut. Dopóki w obu tych miejscach były prawoskręty, takich problemów nie było.
  • tytus do rzyt 09 lipca 2019 12:02Dlatego Kuczera chce totalnie zniechęcić ludzi do korzystania z samochodów. Tylko pytanie, co oferuje w zamian? Wszyscy którzy usiłowali poruszać się po Rybniku komunikacją miejską doskonale wiedzą jak źle zorganizowana jest siatka kursów. Na poziomie prostej trasy z Chwałowic czy Boguszowic na Plac Wolności jeszcze jest OK. Ale gdybym chciał z tych Chwałowic pojechać np. na Pniowiec, to przy dużej dozie szczęścia podróż zajęłaby mi godzinę z czego 20-25 minut spędziłbym czekając na przesiadkę. Tak jest od lat, a jaśnie szanowny prezydent zdaje się tego nie zauważać. Rower? OK, ale Rybnik jest na tyle rozległym miastem, że trudno przypuszczać że np. z Boguszowic na wspomniany Pniowiec pojadę z dziećmi rowerem, bo to około 18 kilometrów w jedną stronę. Dlatego wymagałbym od rządzących zdrowego rozsądku w podejściu do kwestii komunikacyjnych i przede wszystkim ALTERNATYWY, a nie działania na złość kierowcom.
  • rzyt Spostrzeżenie 09 lipca 2019 11:51Czym więcej samochodów będzie stać w korkach tym bardziej powietrze będzie zanieczyszczone. W zimie kominy, a latem auta stojące w korkach.
  • tomasz Szweda Zawracanie kijem wisły 09 lipca 2019 10:44Jeśli ktoś myśli że powstrzyma liczbę samochodów na naszych drogach, jest w błędzie. Ludzi trzeba edukować w tej sprawie, tworzyć dla nich dobrą ofertę komunikacji zbiorowej i zachęcać do korzystania z rowerów. To oczywiście nie powinno być w kontrze do kierowców samochodów, a w Rybniku niestety tak się dzieje. I to jest błąd fundamentalny. Ja powiem tak - u mnie pod domem stoją dwa samochody, a mimo wszystko latem zdarza mi się dojeżdżać rowerem do pracy. Z dwóch pojazdów jednocześnie korzystamy czasami w weekendy - żona na zakupy, ja na ryby. I wkurza mnie, gdy ktoś chce mi utrudniać życie.
  • mobilny Bardzo mądrze wypowiedziała się pani rzecznik Skupień 07 lipca 2019 18:10bo istotą problemu nie jest jakiś zlikwidowany prawoskręt który wielu kierowców wykorzystywało nieprawidłowo tylko fakt, że na naszych drogach jest już za dużo aut. Nie sądziłem, że kiedyś tego w Rybniku dożyjemy ale naprawdę mamy za dużo aut i każdy kierowca zanim ruszy gdzieś autem powinien się zastanowić czy jest to konieczne. A jeśli kierowcy nie chcą się zastanawiać - to musi to robić za nich Urząd Miasta. Bo jak widać kierowcy poza samą krytyką nie mają nic alternatywnego do zaproponowania.
  • alek To tez jest Rybnik 07 lipca 2019 16:47Co ma oznaczac podpis pod zdjeciem 'utrudni zmotoryzowanym wjazd do Rybnika'? Rozumiem, ze autor artykulu nie zna miasta? Skrzyzowanie o ktorym mowa jest w Rybniku przeciez, chyba ze mamy dwa Rybniki obok siebie. Kolejny 'super' pomysl obecnej ekipy, to juz drugi prawoskret zlikwidowany oczywiscie wszystko w celu usprawnienia ruchu? Kuczera mysli ze ludzie sie teraz na rowery przesiada albo na komunikacje miejska. Nic takiego nie nastapi. Ciekawe kiedy w koncu przebuduja skrzyzowanie Prosta/Ogrodowskiego zeby mozna bylo w koncu w lewo z Ogrodowskiego skrecac w Prosta. Teraz trzeba specjalnie na ronda jechac zeby zawrocic tworzac niepotrzebny ruch. Po raz kolejny rzecznik miasta zachwyca sie tym ze po wybudowaniu poludniowej obwodnicy wszystko sie zmieni. Nie nic sie nie zmieni. Zauwazcie ze kazda rozmowa o drogach konczy sie tym ze UM gada cos tam o obwodnicy, wmawiaja ze nagle znikna korki. Nie znikna ludzie mieszkajacy w polnocnej czesci miasta nie beda z niej nawet korzystac. Z poludniowej tylko jak beda jechac do autostrady, do tego zwiekszy sie dosc mocno ruch na Wodzislawskiej i to wszytko. Tyle sie zmieni
  • ja kolejne idiotyzmy 07 lipca 2019 16:23@wojtek nie wiem co sie tak zachwycasz tymi zorami, porownywac to je mozesz z wodzislawiem albo innym miasteczkiem tej samej wielkosci, do Rybnika to maja lata swietlne Juz mielismy jednego co niszczyl infrastrukture drogowa budujac wszedzie ronda, teraz mamy nastepnego, ktory likwiduje drogi zeby sciezki budowac zamiast zajac sie wazniejszymi sprawami. Kiedy w koncu w Rybniku zaczna powstawac nowe mieszkania, osiedla? Jak na razie powstaja tylko domki szeregowe i dwupietrowe budyneczki bez wind i garazy podziemnych zwane nie wiadomo dlaczego apartamentami. Fudali nienawidzil blokow i przez wszystkie kadencje blokowal ich powstanie. Niestety Kuczera nic w tym temacie nie zmienil. Dalej miasto blokuje deweloperow i nie mowie tu o tych pseudo rybnickich firmach co to mowia o sobie deweloperzy. Wszedzie tylko niska zabudowa. Chcac kupic mieszkanie masz do wyboru stary blok albo domek szeregowy, litosci. Ostatnio o ogladalem inwestycje mieszkaniowe w Dabrowie Gorniczej gdzie jeden inwestor buduje ponad 400 mieszkan. W Rybniku jak cos juz powstanie to ma 6, 8 mieszkan. Dno. Rybnik jedyne miasto tej wielkosci w kraju gdzie nie ma mowych osiedli. Gdyby nie PRL nie bylo by gdzie mieszkac
  • olek do anonim 05 lipca 2019 11:23Święte słowa. Swego czasu taki jeden bicyklista zarysował mi samochód. I to w taki sposób że konieczne było malowanie błotnika bo polerka nic nie dała. Musiałem to robić na swój koszt, bo misiek tylko wzruszył ramionami i pojechał dalej. Miałem świadków ale co z tego skoro tyle sprawcę widzieli
  • anonim Wacek 05 lipca 2019 09:50"W urzędzie miasta mówią, że piesi i rowerzyści mają takie same prawa jak zmotoryzowani." Prawa i Obowiązki takie same dla wszystkich jestem za... ! Kierowcy płaca za utrzymanie drog w paliwie, podatki opłaty rejestracyjne,parkingi, ubezpieczenia. Rowerzyści nie płacą. Ubezpieczenie i rejestracja dla poruszjących się po drogach publicznuch ma być obowiązkowe dla wszystkich. Rowerzyści bywają sprawcami wypadków.
  • borys Droga dla rowerzystów kosztem zmotoryzowanych 04 lipca 2019 22:22Jeżeli naprawdę zależy nam na upłynnieniu ruchu. Proszę na wszystkich rondach i wielu światłach uruchomić prawoskręty z 70m wydzielonym pasem do płynnego włączania się na zasadzie SUWAKa. Nie przyjmuję informacji że to niemożliwe. Skoro wydaje się kasę na ścieżki rowerowe to i na drogi dla samochodów trzeba mieć.
  • kierowca-rower Droga dla rowerzystów kosztem zmotoryzowanych 04 lipca 2019 22:05Prawo skręty z rond dla stacji benzynowych, M&D itd.. Drogi rowerowe, śluzy rowerzyści jeżdzący jak im pasuje przed/za/na przejściach chodnikach i dragach mimo że mają obok specjalne ścieżki!!!. Usuwanie parkingowych miejsc, działania mające na celu utrudnienie i obrzydzenie życia kierowców stojących w coraz dłuższych korkach. Miasta funduje nam za nasze pieniądze coraz większy chaos. Podziękujmy w kolejnych wyborach wybitnym decydentom.
  • zmotoryzowany rowerzysta urzędnicy 04 lipca 2019 13:41Jestem ciekawy czy tam ktoś nad tym wszystkim w urzędzie panuje. Korkowanie miasta odbywa się w Rybniku pod płaszczykiem wprowadzania polityki zrównoważonej mobilności, która wydaje się być oczkiem w głowie agenta 0,49. Nie inwestorzy, nie sprawy merytoryczne i ważne dla każdego z nas ale właśnie to utrudnianie życia kierowcom jest najważniejsze. Nie głosowałem w ostatnich wyborach na tego pana i teraz mogę sobie spojrzeć w twarz bez pretensji. I uśmiać się szczerze z tych którzy uznali że to dobry kandydat
  • miglanc idiotyczny pomysł 04 lipca 2019 11:09Poprzednicy naszego Piotra postawili na ronda. Zauważyli jednak, że i te się korkują ze względu na coraz większą liczbę samochodów więc postawili na prawoskręty. To była mądra decyzja. Co robi nasz Piotr? Likwiduje prawoskręty, żeby zrobić dróżki dla rowerzystów. To świadczy o kompletnym braku zdrowego rozsądku, albo o tym że 0,49 czuje się jak człowiek Wszechmocny. Wszechmocny, bo myśli że powstrzyma ludzi przed kupowaniem samochodów.
  • wojtek Zarządzanie miastem 30 czerwca 2019 20:13Już od dłuższego czasu obserwuję nieudolne, i wręcz działające na szkodę miasta i jego mieszkańców poczynania Zarządu Miasta. Kilka przykładów: 1. likwidacja prawoskrętu na rondzie ul. Żorska przy stacji paliw BP, 2. Wytyczanie ścieżek rowerowych na siłę np. Plac Armii Krajowej, ul. Brudnioka, 3. Likwidacja prawoskrętu rondo przy McDonald's itd. 4. Rybnik ze swoim przestarzałym układem komunikacyjnym i wymuszonym ruchem poprzez jednokierunkowe ulice w centrum miasta w porównaniu z Żorami zaczyna przypominać skansen. Nie jest prawdą, że ilość zarejestrowanych pojazdów wprost przekłada się na ruch w mieście. Koronny argument, że zamykanie ulic w centrum jest dobre ma się nijak do rzeczywistości np. w niemieckiej Kolonii. Można by tu wiele pisać bo problemów jest więcej, ale myślę, że w następnych wyborach samorządowych należy podziękować obecnej ekipie. Lepiej będzie jak wrócą do togo co robili wcześniej. Przynajmniej wyrządzą mniej szkód.
  • motoman pytanie 29 czerwca 2019 09:24Witam, Ja mam pytanie do decydentów tego typu eksperymentów rowerowych. Kto chce jeździćrowerem po trasie gdzie porusza sięmnóstwo samochodów? Czy czasem ne jest tak że skoro jest moda na ścieżki rowerowe to je budujemy tylko bez żadnego pomyślunku. Sam jeżdżę zarówno samochodem jak i rowerem ale nie wyobrażam sobie żebym jechał rowerem jesszcze do tego z dziecmi a tiry i inne pojazdy pomykały obok mnie w niebezpiecznej odległości bez żadnej gwarancji że nie odbije w prawo i nie przejedzie mnie. pozdrawiam i zapraszam tych co podejmują takie decyzje do przymusowego poruszania się po takich ścieżkach przez miesiąc . potem jeżeli dalej będą twierdzić że to dobry pomysł niech robią następne ale nie wcześniej

Dodaj komentarz