Ze złą jakością powietrza Rybnik boryka się od wielu lat, jednak dopiero od 2017 roku istnieje uchwała antysmogowa, która reguluje kwestie prawne dotyczące użytkowania starych kotłów. Z dokumentu wynika, że do końca 2021 roku należy zlikwidować wszystkie piece, które są użytkowane powyżej 10 lat.
Ulotka trafiła do wszystkich domów jednorodzinnych w Rybniku. Na terenie Rybnika jest 18 500 tysiąca domów z czego 14 000 tysięcy z nich musi wymienić stare kotły, dlatego akcja jest adresowana głównie do właścicieli domów jednorodzinnych.
- To ostatni moment na wymianę starego pieca, pozostało już tylko 358 dni. To krótki czas na to by wybrać firmę i zmieścić się w terminie. To działanie, które pozwoli zadbać o zdrowie swoje i swoich najbliższych. Tu gra toczy się o nasze życie. Nie mamy nic cenniejszego. W to zawsze warto inwestować – apeluje Piotr Kuczera prezydent Miasta Rybnika.
W przygotowanym w ramach kampanii materiale filmowym wystąpili: znany rybnicki żużlowiec Kacper Woryna, ksiądz Wojciech Iwanecki,przewodnicząca Rady Seniorów Stefania Forreiter, Magdalena Moczała, która jest przedsiębiorcą z Rybnika i prezydent miasta Piotr Kuczera.
W spocie wybrzmiał między innymi głos przedsiębiorców, którzy czują się związani z Rybnikiem a ich biznes jest świadomą inwestycją w ekologię.
- Mądre inwestowanie w Rybniku to dzisiaj odpowiedzialność. Za mnie, za ciebie, za moje i twoje dzieci i za wspólne dobro, które mamy w mieście – Magdalena Moczała prezes DMS sp. z o.o.
O znaczeniu kontaktów sąsiedzkich w kontekście smogu wspomniał także Duszpasterz Akademicki, ksiądz Wojciech Iwanecki.
- Zachęcam was byście się zainteresowali, tym co kryje się pod dymem z komina sąsiada. Czasem trzeba mu pomóc. Wskazać odpowiednie miejsce, gdzie może się poradzić jak uzyskać dofinansowanie do wymiany pieca, jak wypełnić wniosek. Niech czarny rybnicki dym nie przykrywa naszej zwykłej ludzkiej serdeczności i sąsiedzkiej wrażliwości – mówi ksiądz Wojciech Iwanecki.
W ramach kampanii, przy drogach wjazdowych do miasta, na 7 bilbordach zostały umieszczone zdjęcia ambasadorów kampanii z hasłem: „Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich”. Z kolei w 72 tablicach informujących zwykle o wydarzeniach kulturalnych, zostały zawieszone plakaty kampanii.
Komentarze