Pixabay Przez Żory-Rowień pociągi miałyby śmiga z prędkością 150 km na godz.
Pixabay Przez Żory-Rowień pociągi miałyby śmiga z prędkością 150 km na godz.

25 stycznia z inicjatywy Rady Dzielnicy Rowień-Folwarki odbyło się spotkanie w ramach wstępnych konsultacji społecznych dotyczących budowy linii szybkiej kolei Ostrawa-Katowice. Spotkanie w założeniu miało służyć wypracowaniu wspólnego stanowiska dotyczącego proponowanych wariantów przebiegu kolei. Zaproszony został Prezydent Miasta Żory, Waldemar Socha, który miał odpowiedzieć na pytania mieszkańców.

Kontekst w skrócie: Mieszkańcy Rownia zostali po raz kolejny postawieni przed faktem dokonanym. Wszystkie proponowane aktualnie warianty tras przecinają Rowień. 3 biegną po wschodniej stronie autostrady, 1 blisko granicy Żor i Rybnika.

Tyle też we wstępie usłyszeliśmy od Prezydenta. Musimy się opowiedzieć za jedną z czterech opcji. Zajęcie innego stanowiska bedzie odebrane jako brak zdania i oddanie decyzyjności innym - przynajmniej tak sugerowali Prezydent i towarzyszący mu członek rady miasta Piotr Huzarewicz. Prezydent powiedział, że najlepszy “z perspektywy miasta” jest wariant pomarańczowy, biegnący granicą miasta. Na sali rozgożała dyskusja, a raczej afera. Słyszalny był przede wszystkim głos całkowitego sprzeciwu dla kolei w Rowniu, dzielnicy przeciętej już autostradą, obwodnicą, w bliskim sąsiedztwie lotniska. Niektóre wypowiedzi były ostrymi atakami na prezydenta i jego otoczenie a nawet na radnych rady dzielnicy. Trzeba przyznać ataki bywały niesłuszne. Na marginesie – padł nawet zarzut o sfałszowanie wyborów do rady dzielnicy. Przypomnijmy, wybory do rady nie odbyły się, bo chętnych było mniej niż miejsc w radzie – żaden to spisek ;).

W natłoku ataków Socha i Huzarewicz skupili się na powtarzaniu, że kolej i tak powstanie, że nie jest inwestycją miejską i to nie miasto tu decyduje oraz ponownie że trzeba wybrać 1 wariant. Po części oczywiście mieli rację. Trudno oczekiwać, że Waldemar Socha powie światu “NIE”  i trasę Ostrawa-Katowice poprowadzą przez Kraków. Szkoda jednak, że Prezydent nie odpowiedział konkretnie na wszystkie pytania. Unikał jak ognia słowa “Rowień”. Cały czas mówił o “perspektywie miasta”, “korzyściach dla Żor”, “najlepszej opcji dla Żor” itp. W pewnym momencie powiedział, że sam fakt, że Żory przetnie szybka kolej jest problematyczny, ale jeśli już tak się stanie, to wielką korzyścią będzie, jeśli to u nas będzie jedyny między Ostrawą a Katowicami przystanek szybkiej kolei obsługujący rejon Rybnik-Żory-Jastrzębie. 

Trudno sobie jednak dla ROWNIA tę korzyść wyobrazić. Może ktoś z Ostrawy przyjedzie do piekarza po nasze żymły? Hamujemy z 250 km/h do 0 i ponownie się rozpędzamy... Taka stacja kolejowa = kolejna ogromna infrastruktura = więcej wywłaszczonego terenu = większy ruch (już teraz jest problem korków na Rybnickiej między zjazdem z autostrady a obwodnicą). Padło pytanie o tę stację i czy może przedyskutowalibyśmy na forum jakie to dla nas korzyści i czy taką stację chcemy (szczególnie w kontekście gdy o stację tę zabiega Jastrzębie – co powiedział sam Prezydent). Niestety na to pytanie Prezydent nie odpowiedział. Powiedział tylko, że w jednym z planów stacja byłaby na granicy miasta przy ul. Rybnickiej a w innych przy rondzie łączącym obwodnicę z Rybnicką.

Prezydent nie wyjaśnił też dokładnie jak doszło do tego, że wszystkie 4 warianty prowadzą przez Rowień. Nie powiedział co się stało z opcją, którą sam popierał na początku, prowadzącą bliżej centrum Żor po starej linii kolejowej. Niespełna 2 lata temu Prezydent Socha mówił o tej opcji “jedynie ten wariant (...) jest możliwy do zaakceptowania na terenie miasta Żory".

Podsumowanie? Nie dowiedzieliśmy się dużo nowego. Z ciekawych propozycji (tylko na ile realnych?) padła ta o poprowadzeniu kolei przez Rowień tunelem. Jedna z uczestniczek spotkania promuje taką opcję, bo decyzje jak poprowadzone będą tory (wykopy, tunele estakady) jeszcze nie zapadły. Poza tym z ważnych informacji dowiedzieliśmy się, że wszelkie zapytania i propozycje należy składać pisemnie. Link do ankiety znajdziemy na stronie miasta ( https://www.zory.pl/dla-mieszkancow/aktualnosci/aktualnosc/zglos-uwagi-dotyczace-przebiegu-linii-kolejowej-cpk-przez-zory ).

Co myślicie o trasach, tunelu? Chcecie stację kolejową w Rowniu? Rowiynioki piszcie!

Komentarze

  • Rowień 10 lutego 2022 08:26Kto powiedział że dzielnicę Rowień Folwarki ma reprezentować zależność od Pana Sochy, dzielnicę mogą reprezentować dwie trzy osoby ale wybrane z zaufaniem społecznym, prawo miejscowe można dostosować do tych potrzeb, ponadto zadajmy sobie pytanie dlaczego brak jest chętnych, dlaczego osoby z zaufaniem społecznym dzielnicy nie zgłaszają się, bo nic nie mogą przepchnąć w UM Żory traktuje się ich z góry, rację mają tylko osoby uległe w stosunku do wszechwładnego.
  • as 09 lutego 2022 19:50Czyli przestępca, "menel" osoba niezrównoważona emocjonalnie, idiota może zostać członkiem rady dzielnicy Rowień Folwarki wybranymi dekretem Pana Sochy, bo zgłosiło się mało kandydatów, a co z zaufaniem społecznym mieszkańców dzielnicy do kandydatów to robi się wybierając kandydatów. Teraz rada dzielnicy nie ma żadnego zaufania mieszkańców.

Dodaj komentarz