Pozycjonowanie strony czy płatne reklamy – która strategia będzie lepsza dla biznesu?

Płatne reklamy w wyszukiwarce

Płatne reklamy w wyszukiwarce są w branży marketingowej określane skrótem PPC (Pay Per Click). Oznacza to, że administracja serwisu ponosi opłatę za każde kliknięcie użytkownika w link wyświetlony w wynikach Google. Aby skorzystać z takiego rozwiązania, należy utworzyć kampanię w sieci wyszukiwania na platformie Google Ads. Wówczas płatne wyniki będą wyświetlane w górnej części wyszukiwarki, dodatkowo opatrzone podpisem „Reklama”. Choć niektórzy użytkownicy zdają sobie sprawę z tej praktyki, unikając klikania w płatne materiały, ciągle jest to skuteczna strategia prowadząca do pozyskiwania ruchu na stronie internetowej.
Tworząc kampanię w sieci wyszukiwania Google, należy ustalić budżet oraz hasła (frazy kluczowe), które będą powodować wyświetlanie reklamy użytkownikom. Przydatną opcją jest także wykluczanie konkretnych słów, które nie powinny być przedmiotem kampanii reklamowej. W ten sposób administracja może ograniczyć wydatki, redukując współczynnik odrzuceń. Google proponuje także automatyczne ustalanie stawek: wówczas algorytm dysponuje budżetem w taki sposób, aby zapewnić maksymalną efektywność. Wówczas brane są pod uwagę różne sygnały (pora dnia, lokalizacja, dzień tygodnia) w celu jak najlepszego dopasowania reklamy do intencji użytkownika. Automatyczne ustalanie stawek może być personalizowane poprzez ustawianie: maksymalnej liczby kliknięć, docelowego udziału wyświetleń, docelowego CPA i ROAS, a także liczby konwersji i ich wartości.
W kontekście SEM strategia PPC jest skuteczna głównie w krótkoterminowej perspektywie. Codzienne wyświetlanie reklam generuje koszty. Brak budżetu w tym przypadku oznacza automatyczne wstrzymanie kampanii oraz brak ruchu z tego kanału.

post image
Materiał partnera

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce (SEO: Search Engine Optimization), w przeciwieństwie do płatnych reklam, pozwala pozyskiwać ruch nawet w sytuacji, gdy działania pozycjonerskie zostaną zaprzestane. Jeżeli witryna jest widoczna na frazy kluczowe w organicznych (czyli darmowych) wynikach wyszukiwania, odbiorcy odwiedzają ją, a w sprzyjających warunkach dokonują także konwersji. Jednak w przeciwieństwie do PPC w SEO wyniki są widoczne dopiero po kilku lub kilkunastu miesiącach. Serwis należy zoptymalizować zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, jednocześnie publikując wartościowe treści, a także dbając o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.
Strategia SEO jest odpowiednia nie tylko dla sklepów internetowych, ale również stron odgrywających rolę firmowej wizytówki, nawet gdy biznes funkcjonuje lokalnie. W przypadku prowadzenia działalności w konkretnym regionie, należy wyselekcjonować frazy związane z profilem organizacji, usługami, produktami oraz konkretną miejscowością. Na przykład, jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie w Krakowie, postaraj się znaleźć frazy kluczowe regularnie wyszukiwane przez użytkowników, które będą nawiązywać do tego miasta. To na przykład: usługi budowlane Kraków, kosmetyczka Kraków, sklep z sukienkami Kraków. Natomiast sklepy internetowe mogą pozycjonować domenę na wyrażenia produktowe: tanie smartfony, meble do salonu, zabawki dla dzieci.
Pozycjonowanie stron internetowych pozwala generować ruch z darmowych wyników wyszukiwania – jeżeli oferta jest atrakcyjna, a witryna poprawnie zaprojektowana w myśl UX, istnieje duża szansa na wygenerowanie konwersji. Wśród wielu użytkowników rezultaty organiczne wyświetlane w Google są znacznie bardziej wiarygodne, ponieważ nie pojawia się obok nich dopisek „Reklama”.

SEO czy PPC – co wybrać?

Biznesy funkcjonujące online powinny samodzielnie zdecydować, jaka strategia będzie najlepsza dla prowadzonej działalności. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji o SEO, technikach pozycjonowania oraz efektach tego rozwiązania, koniecznie zapoznaj się z Pozycjonowanie stron - Case Study. To publikacja o podłożu naukowym, w której przedstawione wnioski zostały poparte badaniami. Nie zapominaj, że korzystanie ze strategii pozycjonowania nie wyklucza jednoczesnej publikacji reklam w wynikach wyszukiwania. Jeżeli to możliwe, połącz SEO i PPC, aby uzyskiwać jak najlepsze efekty.
 

1

Komentarze

  • rybniker 26 maja 2022 13:44Bardzo piękna reklama firmy Semcore. Tylko dlaczego nie jest oznaczona jako treść reklamowa?

Dodaj komentarz