Pixabay Gry karciane mają bardzo wielu fanów
Pixabay Gry karciane mają bardzo wielu fanów

Karty – trefl (żołądź), karo (dzwonek), kier (czerwień), pik (wino).

PKL – punkty do klasyfikacji indywidualnej. Oto obowiązujące normy w poszczególnych tytułach klasyfikacyjnych: kandydat – WK 0,5, norma PKL 50; adept WK 1, norma 100; mistrz klubowy – WK 1,5, norma 200; mistrz okręgowy – WK 2, norma 500; mistrz wojewódzki – WK 2,5, norma 800; mistrz regionalny – WK 3, norma 1200; mistrz krajowy WK 4, norma 2000 oraz WK 5, norma 3000. Są jeszcze tytuły: mistrz międzynarodowy, arcymistrz, arcymistrz międzynarodowy i arcymistrz światowy.

Atut - przy kontrakcie kolorowym atuty to trzynaście kart w tym kolorze. Kiedy nie masz żadnych kart w kolorze zagranym, zagranie atuta (np. przebicie) umożliwia ci wzięcie tej lewy.

Baron - konwencja licytacyjna, składająca się z nazwania swoich długich kolorów w kolejności starszeństwa kolorów (trefle, kara, kiery, piki). 

Dubel - "posiadać dubla" oznacza mieć tylko dwie karty w tym kolorze. 

Goły kolor - posiadanie tylko jednej karty (singla) w kolorze. Może też mieć znaczenie w kartach: "mieć gołego króla" oznacza posiadanie tylko króla w tym kolorze.

Honor, honory - jest pięć honorów w każdym kolorze: as, król, dama, walet i 10.

Impas - technika składająca się z zagrania koloru, mając nadzieję na konkretny rozkład kart u obrońców, pozwalająca na wzięcie jednej lub więcej lew. Ta technika jnie est nigdy pewna, ale może umożliwić ci wzięcie lewy, której nigdy nie mógłbyś wziąć jeśli byś jej nie wypróbował.

Kolor, kolory - w talii kart to piki, kiery, kara i trefle. W związku z tym jest 13 kart w kolorze w talii 52 kart.

Kontrakt - zobowiązanie rozgrywającego do wzięcia konkretnej liczby lew wskazanych przez ostateczną odzywkę na koniec licytacji. Ostateczny kontrakt dla danego rozdania jest ustalany po trzech pasach. 

Lewa, lewy - składa się z czterech zagranych kart, jedna przez każdego gracza przy stole. Lewy zdobyte przez parę umożliwiają determinację wyniku kontraktu po zakończeniu rozdania.

Młodszy kolor - odnosi się do trefli i kar.

Nie mieć do koloru - nie posiadać więcej kart w danym kolorze.   

Odpowiadający - podczas licytacji odnosi się do partnera otwierającego. 

Odzywka na wznawiającej - zalicytowana po dwóch pasach.

Otwarcie - pierwsza odzywka poza pasem.

Otwierający - gracz, który pierwszy zalicytuje (da odzywkę inną niż pass).

Partner - gracz, z którym grasz przeciwko dwóm pozostałym graczom.

Pasywna - odnosi się do obrony uznanej za nieryzykowną.

Pierwszy wist, pierwsze wisty - pierwsza karta zagrana do pierwszej lewy, tuż po zakończeniu licytacji.

Przejęcie - zagranie wyższej karty niż partner (zazwyczaj honoru), aby nie utrzymał się na wiście.

Punkty za lewy - każde punkty liczone przez stronę rozgrywającego do wygrania kontraktu. Zależą od koloru atutowego kontraktu. Trefle lub kara: 20 pkt za lewę wziętą powyżej sześciu. Kiery lub piki: 30 pkt za lewę wziętą powyżej sześciu. Bez atu: 40 pkt za pierwszą lewę, 30 pkt za każdą kolejną. Do tych punktów muszą być dodane punkty premiowe. 

Ręka, ręce - 13 kart rozdanych graczowi.

Rozdanie - dystrybucja 52 kart z talii do utworzenia czterech rąk graczy. Rozdanie także odnosi się do utworzonego układu, licytacji i rozgrywki jako całości.

Rozgrywający - gracz, który jako pierwszy zalicytował kolor lub bez atu ostatecznego kontraktu grany przez jego parę. Dlatego też dysponuje kartami własnymi jak i tymi z dziadka, które siedzą naprzeciwko niego.

Rozkład - dystrybucja 52 kart z talii do utworzenia czterech rąk graczy. 

Spasować, pass, bez odzywki - oznacza nie licytowanie, kontrowanie lub rekontrowanie gdy jest twoja kolej podczas licytacji, wobec czego "pasowanie" odzywką "Pass".

Starszy kolor - odnosi się do kierów i pików.

Szlemik - kontrakt na poziome 6, np. 12 lew.

Szlem - kontrakt na poziomie 7, np. 13 lew.

Wejście, wszedł - odzywka zalicytowana gdy strona przeciwna otworzyła licytację.

Wist - pierwsza karta zagrana do lewy. 

Źródło: https://www.funbridge.com/pl/slownik-brydzowy

Komentarze

Dodaj komentarz