Zuzanna Nykiel
Zuzanna Nykiel

Hanna Komorowska, Wiktoria Trojanowska oraz Zuzanna Nykiel z I Liceum Ogólnokształcącego im. Karola Miarki w Żorach wraz z Piotrem Klose z Zespołu Szkół Nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Żorach, oraz Natalia Kruk z I LO w Rybniku wzięli udział w olimpiadzie "Zwolnieni z teorii", dzięki czemu stworzyli projekt społeczny "Cactus". - Celem olimpiady jest przekazanie młodym ludziom wsparcia w trakcie realizowania założonego przez nich projektu społecznego. Każdy projekt zakłada, że dzięki niemu w przestrzeni społecznej może zajść jakaś zmiana. Według platformy "Zwolnionych z teorii" na której opisujemy nasze działania, oficjalny czas trwania projektu przebiega od listopada do marca. W rzeczywistości jednak pracę rozpoczęliśmy już we wrześniu, a będziemy kontynuować go po oficjalnym finale tej edycji olimpiady - przekazuje nam Zuzanna Nykiel. W projekt zaangażowało się pięć osób w przedziale wiekowym od 16 do 18 lat. - W podobnym wieku są nasi goście, jednak ramy wiekowe zaczynają się od 14. do nawet 22. roku życia. Z opinii naszych rówieśników dowiadujemy się, że chcą dzielić się z innymi swoimi zainteresowaniami, chcą też inspirować się wzajemnie. Młodzi chcą czuć, że to, co robią, jest ważne i potrzebne w życiu, że nie samymi ocenami i podręcznikami człowiek jest kształtowany - zaznacza licealistka.

Potrzebne jest wsparcie

Założyciele projektu zwracają też uwagę, że uczniowie nie otrzymują wystarczającego wsparcia, dotyczącego rozwoju pasji. Chodzi przede wszystkim o organizację zajęć w szkołach oraz o czas, którego często brakuje. - Potrzebna każdemu z nas jest wiedza, o tym, jaki dany człowiek jest naprawdę, poza godzinami szkolnymi, kiedy w 100% może być sobą. Bardzo ważne w naszych rozmowach okazuje się wsparcie. Jeśli wiemy, że nasz gość nie czuje wsparcia ze strony szkoły, pytamy, jakie są inne źródła. W naszych rozmowach wielokrotnie podkreślany jest fakt, że wsparcie rodziców, rodziny, znajomych, czy nawet nauczycieli pozwala znaleźć w sobie siłę, by rozwijać się w danym kierunku. W trakcie nagrywania podcastów słyszymy, że to nie możliwości są ograniczone (bo tych w mieście i okolicach mamy sporo), ale logistyka. Połączenie szkoły, nauki, pasji, życia prywatnego wymaga wielu wysiłków, by móc realizować się w pasjach. Dotyczy to placówek pozaszkolnych czy w zaciszu własnego domu. Doceniamy też jednak to, jak miasto Żory oraz okoliczne miasta ułatwiają nam rozwój, poprzez tworzenie interesujących placówek, szkółek, sal czy nawet przestrzeni na otwartym terenie (potrzebnych np. dla sportowców) - podkreśla Zuzanna Nykiel.

- Początkowym założeniem "Cactusa" było skupienie się na zainteresowaniach, pasjach, talentach młodych ludzi, jednak szybko zauważyliśmy, że warto poruszyć również inne tematy. Swoje działanie uwieczniamy w formie podcastów, nagrywanych w Radio Żory. W każdą środę zapraszamy do radia młodych ludzi, którzy opowiadają nam o swoich pasjach. W trakcie rozmowy możemy poznać zainteresowania naszego gościa, drogę jaką przeszedł, by robić, to co kocha - podkreśla Nykiel.

System edukacji zawodzi

Według założycieli projektu społecznego "Cactus" system edukacji nie wspiera rozwoju pasji u uczniów. - Szkoła zabiera nam kilkanaście godzin dziennie, nauka w domu, zadania domowe, rozliczanie z wiedzy, która rzadko kiedy jest niepotrzebna, to wszystko przysłania nam prywatne życie i podążanie naprawdę potrzebną i ważną ścieżką w życiu. Nasi rówieśnicy mają różne pasje m.in. muzyka, śpiew, taniec, fotografia, fizjoterapia...i jeszcze wiele przed nami do odkrycia - przekazuje Zuzanna Nykiel.

Jak przekazują licealiści, projekt powstał, aby młode pokolenie zostało usłyszane. - Naprawdę dużo mamy do zaoferowania, ale potrzebna nam szansa, by udowodnić, że nie interesuje nas tylko wirtualny świat. Mało tego, wszystko, w co robimy w wolnym czasie z pełnym zaangażowaniem, dzieje się poza murami szkoły, poza problematycznym systemem edukacji, poza ocenianiem nas z konkretnych materiałów. Chcemy udowodnić, że serce, które wkładamy w nasze pasje, przyniesie efekty, jeśli będziemy tego naprawdę pragnęli i jeśli otrzymamy wsparcie innych - zapewniają licealiści.

Czym interesują się założyciele projektu? - Piotrek jest pasjonatem fotografii, rozwija się również jako filmowiec. Natalia uwielbia współpracę z dziećmi, czytanie książek oraz jazdę konną. Wiktoria od wielu lat jest tancerką stylu współczesnego, Hania również jest tancerką, w wyrażaniu siebie pomaga jej taniec współczesny, a Zuzia prowadzi blog internetowy.  

Podcastów, które powstają w ramach projektu "Cactus" możemy posłuchać w każdy wtorek o godzinie 19.00 w serwisie internetowym Spotify, gdzie dostępne są pod nazwą "Cactus ZWZT". Działania młodzieży można też obserwować na Instagramie, Facebooku czy TikToku - można ich znaleźć pod tą samą nazwą "Cactus_ZWZT".

Komentarze

Dodaj komentarz