Jastrzębie-Zdrój. Oszukano ją na BLIK-a. Straciła kilkaset złotych

To już niestety prawie norma. Cybernetyczni przestępcy sięgają po coraz bardziej wyrafinowane metody, by skosić z konta nasze oszczędności. Tym razem jedną z ofiar internetowych bandytów stała się mieszkanka Jastrzębia-Zdroju. Na wyświetlaczu jej smartfona wyświetlił się numer. Tylko w teorii należał do jej matki. W sms-ie prośba o przelanie BLIK-iem pieniędzy dla rodzicielki. Jastrzębianka wysłała potwierdzenie operacji. Dzisiaj jest uboższa o 800 zł. Zorientowała się, gdy było już za późno, gdy z tego samego numeru otrzymała ponownie wiadomość tekstową z prośbą o przelanie kasy. Była przekonana, że pomaga rodzinie, tymczasem jak najbardziej realne pieniądze popłynęły wirtualną rzeką do żerujących na ludzkiej nieuwadze i niewiedzy cwaniaków.

 

Policjanci z jastrzębskiej komendy uwrażliwiają i przestrzegają: - Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.

Jak nie wpaść w łapy elektronicznych oszustów? Wystarczy przestrzega kilku prostych zasad, o których mówi starsza aspirant Halina Semik z jastrzębskiej policji: - Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego trzeba pamiętać. Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania! Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie. Zawsze powinno się dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

 

Komentarze

Dodaj komentarz