Fot. M. Koczy / UM Rybnik
Fot. M. Koczy / UM Rybnik

W sumie zniknie z terenu 9 domów i 14 innych obiektów, takich jak garaże czy wiaty. Jak informuje Agnieszka Skupień, rzeczniczka rybnickiego Urzędu Miasta, większość budynków to pustostany. Po zakończeniu prac wyburzeniowych, już we wrześniu, zaplanowano rozpoczęcie faktycznych prac budowlanych na 4-kilometrowym odcinku tej trasy.

Wszystkie materiały powstałe w wyniku rozbiórki są systematycznie przetwarzane. "Złom stalowy, gruz betonowy i ceglany są albo utylizowane, albo składowane na terenie budowy w celach tymczasowych, takich jak wzmocnienie dróg technologicznych" - informuje Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji UM. Dodatkowo, przeprowadzone zostało rozpoznanie saperskie terenu, które potwierdziło brak niewybuchów.

Zanim rozpoczną się prace budowlane, konieczne jest jeszcze uzyskanie pozwolenia na prace archeologiczne. Po jego otrzymaniu, działania archeologiczne będą prowadzone równolegle z innymi pracami przygotowawczymi.

Inwestycja kosztuje ponad 268 mln zł. Część kosztów, wynosząca 165 mln zł, pokrywana jest ze środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład.

Przy przypomnieniu wartości całego projektu warto odnotować, że większy fragment Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna został zbudowany w 2020 roku za 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.

Nowy odcinek drogi przewiduje m.in. budowę bezkolizyjnego węzła, ronda, mostów oraz przepustów dla zwierząt. W projekcie uwzględniono także oświetlenie, odwodnienie, przebudowę sieci uzbrojenia terenu oraz środki na ochronę środowiska, takie jak ekrany akustyczne czy nasadzenia zieleni.

Komentarze

Dodaj komentarz